Opleidingen

In deze groep kan iedereen opleidingen plaatsen en nieuwe opleidingen aankondigen (adverteren). Ook kunnen (ex-)leerlingen en (ex-)cursisten hier hun ervaringen delen.

Load Previous Comments
  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Naast de JADS nu weer een nieuw opleidingsinstituut voor data in Brabant:

    Honderd miljoen euro en 50 docenten voor nieuw Artificial Intelligence instituut in Eindhoven: EAISI

    https://innovationorigins.com/nl/honderd-miljoen-en-50-hoogleraren-...

  • Yvonne Welings

    Een traditionele archivarisfunctie in Sittard: https://www.dedomijnen.nl/vacatures/archivist-de-domijnen/

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Nieuw aanbod GO opleidingen: https://goopleidingen.nl/agenda

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Projectleider digitalisering provincie Noord-Brabant https://werkenvoor.brabant.nl/vacature/2328/projectleider-digitalis...
  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

  • DEN cultuur en digitalisering

    Managementprogramma erfgoeddirecteuren

    DEN Kennisinstituut cultuur & digitalisering introduceert het Managementprogramma Digitale Strategie & Innovatie, een driedaagse intensieve cursus voor erfgoeddirecteuren om digitaal te leren innoveren. De inschrijving is nu open! 

    In een oogopslag

    Doelgroep: directeuren in de erfgoedsector

    Studieduur: 3 dagen en een terugkommiddag

    Data: 13-02, 26-03, 14-05

    Investering: €1.350,- excl. 21% BTW

    Locatie: HCO, Zwolle

    Groepsomvang: 12-15 deelnemers

    Afsluiting: Certificaat van deelname

    Meer weten? Ga naar https://www.den.nl/den-academie/managementprogramma-directeuren

  • Eric Kokke

    Op 20 november start bij GO opleidingen de 'oude vertrouwde' VVA opleiding weer in Utrecht. Uiteraard is de 13-daagse opleiding actueel en waardevol. Er is ook aandacht voor het overbrengen van digitale archieven, naast de bekende onderwerpen als calamiteitenplan, metadata beheer,  materieel beheer, classificatie etc etc. Eindopdracht is nog steeds het opstellen van een inventaris.

    Meer informatie en aanmelden via https://goopleidingen.nl/module/vva-voortgezette-vorming-archiefbeheer

    Vragen over de opleiding via eric.kokke@goopleidingen.nl

  • Yvonne Welings

  • Eric Kokke

    Op 16 januari 2020 start de SOD-I opleiding weer op locatie Utrecht (BCN Centraal Station).

    Gaat zeker door!

    Meer informatie en aanmelden via https://goopleidingen.nl/module/opleiding-sod-i

  • Eric Kokke

    Op 31 januari 2020 start de 10-daagse cursus 'Functioneel Beheer'. De ideale opleiding als jouw functie steeds meer schuift in de richting van intermediair tussen de gebruikers en de informatiesystemen.

    Gaat zeker door, aanmelden kan nog via https://goopleidingen.nl/module/functioneel-beheer

  • Yvonne Welings

    Preserveren in Zwolle een groot succes 10 december 2019 Gepubliceerd door Esther

    3 december was de laatste cursusdag van de najaarscursus Leren Preserveren. Hiermee hebben weer 14 deelnemers succesvol de driedaagse training afgerond. Het Historische Centrum Overijssel was deze keer mede-organisator en gastheer van de training.

    Enthousiaste cursisten geven een 8,2

    De cursisten in Zwolle beoordelen de training met een 8,2. Van de 6 cursussen die zijn gegeven is dit het hoogste cijfer tot nu toe. Binnen de cursus werken we veel met feedback op de leerervaringen. Zo kregen we in Zwolle nuttige tips om programma en structuur aan te scherpen. Daarmee gaat het team Leren Preserveren aan de slag om de cursus opnieuw op een hoger niveau te brengen.

    De cursisten waarderen het bespreken van de lesstof binnen de groepscursus. Ook het optreden van coaches en experts zorgt ervoor dat zij met veel bruikbare en toepasbare kennis en inzichten terugkeren naar hun praktijk. De expertsessies over duurzaamheidsbeleid (Barbara Sierman, Koninklijke Bibliotheek), webarchivering (Jesse de Vos, Beeld en Geluid) en e-mail archivering (Vincent Hoolt, Nationaal Archief) werden goed ontvangen.

    Verspreiding van kennis in het netwerk

    Rafaat Alebate van Historisch Centrum Overijssel: ‘Het was een hele interessante groep, waarvan de helft uit Overijssel kwam. Mooi dat dit onderwerp in onze provincie zo zichtbaar is. Ik heb gezien dat er voor deze editie van de training veel animo was, wat ons als mede-organiserende partij goed doet.’

    De ervaring in Zwolle toont aan dat het belangrijk is de training op diverse locaties in Nederland te verzorgen. Het Netwerk Digitaal Erfgoed werkt daarbij graag samen met een verschillende partners in Nederland. Zo kunnen we nog beter samen werken aan duurzame toegankelijkheid.

    Geef je op voor de voorjaarscursus

    Leren Preserveren is de cursus waarbinnen erfgoedspecialisten samen aan de slag gaan met duurzame digitale toegankelijkheid. Wil je ook leren preserveren? De voorjaarscursus vindt weer plaats in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag en de data zijn inmiddels ook bekend:

    • dinsdag 10 maart
    • dinsdag 7 april
    • dinsdag 12 mei

    Je kunt je opgeven voor de nieuwe cursusronde via het formulier op www.lerenpreserveren.nl. Hier vind je ook meer informatie over de inhoud, kosten en voorwaarden van de cursus.

  • Eric Kokke

    Nieuwe cursus bij GO opleidingen: Retrospectief vervangen

    Retrospectief vervangen (vervanging met terugwerkende kracht / backlog scanning) lijkt dan een win-win aanpak: een compleet digitaal archief voor ambtenaar en publiek. Maar hoe zorgt u er nu voor dat u ook deze archieven volgens de juiste procedures gaat vervangen?

    Meer info via onze website.

  • Eric Kokke

    Nieuwe cursus bij GO opleidingen: Certificering van uw e-depot

    De nieuwe Archiefwet en -regeling zal worden uitgebreid met normen voor e-depots. Daarom is het van belang inzicht te krijgen in certificering. Maar hoe werkt dat precies, die certificering van e-depots?

    Meer informatie via onze website...

  • Yvonne Welings

    Deze opleiding zal snel vol zitten: Certificering e-depots: https://goopleidingen.nl/module/certificering-van-uw-e-depot

  • Dominique Hermans

    Cursus "Wet- en regelgeving binnen de archiefsector" (2 dgn)

    De (digitale) document- en informatiehuishouding binnen zowel overheidsorganisaties als het bedrijfsleven is aan specifieke wetten en regels gebonden. In deze tweedaagse cursus gaan we het doolhof van de wet- en regelgeving binnen de archiefsector inzichtelijker maken.

    Gedurende deze twee lesdagen komt o.a. het volgende aan bod:
    – welke wet- en regelgeving bestaat er ten aanzien van de (digitale )informatiehuishouding en archivering
    – welke wensen en eisen stellen deze wetten en regelgeving
    – waar dient uw organisatie rekening mee te houden om aan deze wet- en regelgeving te voldoen nu en in de toekomst
    – Baseline (bevat ook voor niet-overheid interessante informatie)
    – Archiefwet
    – beleidsregel digitale vervanging
    – Wet hergebruik overheidsinformatie
    – Wet openbaarheid van bestuur (Wob)

    Meer informatie en aanmeldingen via : http://theinformationacademy.nl/opleidingen/wet-en-regelgeving-binn...

    Data en locatie:
    – 5 februari en 4 maart 2020 Woerden,  (op 10 minuten loopafstand vanaf NS-station)

  • Dominique Hermans

    Cursus "DigiToegankelijkeid:  waarborgen van de wettelijke digitale toegankelijkheid van informatie (2-daagse cursus)

    Onlangs is het besluit "Digitale toegankelijkheid" ingegaan. Sindsdien dient informatie op nieuwe websites en apps toegankelijk zijn voor ieder mens in deze maatschappij, d.w.z. ook voor mensen met een visuele, auditieve, motorische en/of cognitieve beperking. In 2020 gaat dit ook gelden voor alle reeds bestaande websites en apps.

    Tijdens deze tweedaagse cursus komen de volgende onderwerpen en vragen aan bod:
    – verandering van informatievergaring door burgers en medewerkers
    – verandering in wijze van het aanbieden van informatie door organisaties
    – wat is de beste vorm om te publiceren 
    – Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid
    – aan welke wensen en eisen dient een website/app te voldoen n.a.v. het
    Besluit DigiToegankelijkheid
    – wat als de huidige website niet (op tijd) voldoet aan het Besluit
    – geldt het Besluit ook voor niet-overheden, oftewel het bedrijfsleven en
    andere organisaties
    – drempelvrij communiceren met je publiek
    – WCAG 2.1 toegankelijkheidsrichtlijnen
    – de noodzaak van een Toegankelijkheidsverklaring

    Voor meer informatie en om je aan te melden: http://www.theinformationacademy.nl/digitoegankelijkheid/

    Data en locatie:
    – 28 januari en 19 februari 2020 Woerden, op 10 min. loopafstand vanaf NS-station

  • Eric Kokke

    Relatiebeheer & Accountmanagement in de informatiedienstverlening

    16/01 gaat de 4-daagse cursus 'Relatiebeheer & Accountmanagement in de Informatiedienstverlening'.

    Tijdens de cursus leert u om op doeltreffende wijze uw dienstverlening af te stemmen aan de situatie en behoefte van uw gebruikersgroepen en een goede relatie met hen op te bouwen.

    De cursus gaat zeker door, aanmelden kan nog via onze website.

  • Eric Kokke

    Instructievaardigheden

    Informatiebeheerder en Informatiespecialisten houden zich steeds meer bezig met het instrueren en adviseren over het gebruik van informatiesystemen of over vinden en beheren van informatie.

    Daar zijn (nieuwe) competenties voor nodig. Onze 2-daagse praktische cursus hashtag#Instructievaardigheden geeft u de juiste vaardigheden om doeltreffend workshops of instructie te geven aan de gebruikers van de systemen.

    Start 24/01 op locatie Utrecht. Meer informatie en aanmelden via https://lnkd.in/gTAYz2N

  • Yvonne Welings

    Informatiemanagement: https://www.ienm.nl/simg

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    http://www.breednetwerk.nl/events/training-implementatie-selectieli...

    Toepasselijk nieuws tijdens de Thematiendaagse

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

  • Eric Kokke

    Nieuwe cursus: Omgevingswet & Informatiebeheer (1 lesdag)

    Met de Omgevingswet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen. Zodat het straks bijvoorbeeld makkelijker is om bouwprojecten te starten. Maar ook om te zorgen dat initiatiefnemers eenvoudiger kunnen samenwerken met de overheid, en dat participatie en interbestuurlijke samenwerking wordt gestimuleerd. Naar verwachting treedt de Omgevingswet in 2021 in werking.

    Deze wet heeft gevolgen voor de werkzaamheden van een informatiebeheerder en voor de informatieobjecten die hij beheert. Een doelmatig procesverloop is immers een voorwaarde voor het slagen van de Omgevingswet. De informatievoorziening (en dus de informatiebeheerder) speelt hierbij een essentiële rol.

    Meer informatie via onze website.

  • Yvonne Welings

    Integraal Data- en Document Management:

    Naar een integraal beheer van gestructureerde en ongestructureerde informatie:
  • Yvonne Welings

    Cursus over privacy voor rijksambtenaren


    Op de Dag van de Privacy, 28 januari jl., heeft de Rijksacademie voor Digitalisering en Informatisering Overheid (RADIO) 3 nieuwe data aangekondigd voor de cursus ‘Alles wat je wilt weten over privacy’. Deze cursus is bedoeld voor rijksambtenaren. Er zijn geen kosten aan verbonden.

    https://www.digitaleoverheid.nl/nieuws/cursus-over-privacy-voor-rij...

  • Yvonne Welings

    Ihttps://www.werkenvoornederland.nl/vacatures/informatieadviseur-AZ-2020-0003

    nformatieadviseur ministerie AZ: 

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

  • Eric Kokke

    De komende periode biedt GO opleidingen bijna al haar cursussen (en een aantal nieuwe) online, via videolessen, aan. 

    Onze agenda:

    17/04   Omgevingswet & Informatiebeheer

    17/04   Infographics maken

    20/04   Linked Open Data

    28/04   Marketing van Informatiediensten

    08/05   Office365 compliance

    08/05   Haal meer uit LinkedIn

    08/05   Omgevingswet & Informatiebeheer

    13/05   Archiefordening

    14/05   e-depot in een dag

    15/05   TMLO / MDTO

    Kijk voor het volledige overzicht op onze website.

  • Eric Kokke

    In het kader van 70-jaar GO opleidingen verzorgen vanaf eind april 70 online cursussen (sessies van 3 uur) voor het jubileumtarief van € 70,-

    Niet alleen een laagdrempelige manier om kennis en vaardigheden op te doen, maar ook om eens een online les mee te maken en wellicht ter afwisseling van het thuiswerken.

    Agenda:

    28/04   Marketing van informatiediensten

    06/05   Adviseren als samenspel

    08/05   Haal meer uit LinkedIn

    11/05   Opfris Inhoudsontsluiting

    19/05   Opfris Dossieromschrijvingen

    Bekijk het hele aanbod op https://70jaargo.nl/evenementen/

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

  • Eric Kokke

    Online cursusagenda '70 jaar GO opleidingen'

    In 2020 viert GO opleidingen haar 70ste verjaardag. Dat vieren we o.a. met een uitgebreid aanbod aan korte 3 uur durende online trainingssessies over actuele onderwerpen voor het speciale jubileumtarief van slechts € 70,-.

    Dit is het programma voor de komende weken:

    28/05   Hotspot monitor opstellen

    09/056  Opfris Dossieromschrijvingen

    10/06   Doeltreffend thuiswerken

    11/06   Uw impact als informatiespecialist vergroten

    12/06   Pitch training

    15/06   Online presenteren

    16/06   Opfris Inhoudsontlsuiting

    Bekijk het volledige aanbod op onze website!

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Haal binnen 7 maanden het diploma ‘Leergang Adviseur Recordmanagement’!

    https://www.vhic.nl/haal-binnen-7-maanden-het-diploma-leergang-advi...

  • Eric Kokke

    GO Summer School start weer

    Ook dit jaar verzorgen we een leuk aanbod aan korte cursussen in het kader van de GO Summer School.

    En omdat we in 2020 maar liefst 70 jaar bestaan, hanteren we het jubileum tarief van € 70,00 voor deze online cursussen.

    De agenda voor de komende weken:

    25/06   Selectielijst 2020

    01/07   Adviseren als samenspel (3 sessies)

    06/07   Online presenteren

    08/07   Doeltreffend thuiswerken

    09/07   Leren overtuigen

    13/07   Marketing van informatiediensten

    Kijk voor het volledige overzicht op onze website!

  • Jan van Bon

    Stichting SURVUZ biedt een korte innovatieve training voor gemeentes (en andere dienstverleners) aan, waarin betrokkenen leren hoe ze eenvoudig en snel een managementsysteem inrichten of verbeteren.

    Dat managementsysteem is een cruciaal maar onderbelicht onderdeel van de organisatie, om de eenvoudige reden dat we niet in onze opleidingen hebben geleerd hoe we dat inrichten. Het gevolg daarvan is dat dienstverleners hun werkwijzen vooral inrichten o.b.v. practices (praktijkvoorbeelden) zoals bij zaakgericht werken het geval is. Maar ook een securitystelsel zoals de BIO is geheel gebaseerd op de beschrijving van te realiseren resultaten.

    Deze practices zijn alleen efficiënt in te richten als dat onder architectuur gebeurt: je hebt een fundament, een eenvoudige blauwdruk, nodig om een stabiel en duurzaam gebouw op te leveren. De architectuur van je managementsysteem levert dat fundament.

    In een tweedaagse training USM Foundation leer je hoe één universeel managementsysteem kan worden ingezet voor alle taakgebieden binnen de gemeentelijke organisatie (of een andere dienstverlener). Daarmee leg je de bodem onder elk initiatief voor een Shared Service Center, onder Enterprise Service Management of onder Integrated Facility Management, kortom onder elk verbeterinitiatief m.b.t. de dienstverlening.

    Stichting SURVUZ stelt een gratis set hulpmiddelen beschikbaar voor organisaties die deze architectuur willen toepassen. Met die hulpmiddelen kan de organisatie zelfstandig haar verbeterinitiatieven managen, voor een soepele toepassing van GEMMA, zaakgericht werken, de BIO, een SSC, of welke doelen dan ook.

    In een training van twee dagen leert de organisatie om te gaan met het standaard servicemanagementsysteem van USM en dat toe te passen op de eigen verbeterdoelen.

  • Yvonne Welings