• Inhoud van het begraafplaatsregister

    Hoi,ik ben betrokken bij de aanschaf en implementatie van een applicatie t.b.v. de begraafplaatsadministratie. De documenten die volgen uit de diverse processen zullen landen in een zaaksysteem en na het vervallen van de bewaartermijn vernietigd worden.Mijn vraag gaat over het volgende:In bijlage 4…

    By Wouter Verdaas

    3
  • Onderzoek duurzame digitale toegankelijkheid en gebruik van milieuhygiënische bodeminformatie

    Onderzoek Jan KoersJan Koers, hoofd Informatiebeheer bij de gemeente Haarlem, heeft in het kader van zijn opleiding Archival and Information Studies aan de UVA, stage gelopen bij het Noord-Hollands Archief. Zijn onderzoeksverslag is bijzonder interessant in het kader van het denken over de duurzame…

    By Yvonne Welings

    2
  • Bestuurlijke besluitvorming in één applicatie?

    Hi vakgenoten, Binnen onze organisatie (gemeente Breda) moet het raadsinformatiesysteem opnieuw aanbesteed worden. Dit moment wordt ook aangegrepen om te kijken of het volledige proces voor bestuurlijke besluitvorming (dus zowel de processen van het college als de raad) opnieuw ingericht kan…

    By Robin Lambermont

    2
  • Schaalvergroting (Brabantse) Archiefdiensten

    De afgelopen 20 jaar heeft zich een transformatie ingezet bij Brabantse archiefdiensten, die je het beste zou kunnen benoemen als schaalvergroting.Als we in het Zuidoosten van de provincie Noord-Brabant beginnen, zien we daar het RHC…

    By Yvonne Welings

    54
  • Nieuw documentbegrip

    Beste vakgenoten,De Archiefwet 1995 stelt vast wat archiefbescheiden zijn en aan de hand daarvan is makkelijk te bepalen welke documenten gebonden en welke ongebonden zijn. De Archiefwet 2021 introduceert het documentbegrip en daarmee zijn ongebonden documenten niet alleen geen archiefbescheiden,…

    By Marnix Schoeters

    6
  • Blij van KPI's?

    Iets voor de vrijdagmorgen.In den lande worden nog steeds de KPI-vragenlijsten toegepast. Soms dubbel, vanuit het IBT en de archiefdienst. Persoonlijk vind ik het werken met de KPI's en de verplichting om SMART-verbeterplannen op te stellen niet bijzonder plezierig. Ze vergroten niet mijn…

    By jack karelse

    2
  • Bewaartermijn invoering duale stelsel

    Bij het inventariseren kom ik dossiers tegen over de invoering van de Wet dualisering gemeentebestuur met daarin de nodige gemeentelijke stukken zoals verslagen van de werkgroep dualisering en gehouden studiedagen. Mijn vraag is of dergelijke stukken voor bewaring in aanmerking komen.

    By Olga Govers

    4
  • Projecten werkbaar archiveren

    In onze organisatie lopen we er tegenaan hoe we het beste projecten van het fysieke domein kunnen archiveren op een werkbare manier in het zaaksysteem JOIN op basis van de i-Navigator of elders (bijv. M365). Het verschil zit hem voornamelijk in de gedachtegang van projectmatig werken volgens een…

    By Esmée Langenhof

    1
  • Terminologie in de selectielijst: sluit deze wel aan bij de praktijk?

    Beste vakgenoten,Bij het toepassen van de selectielijst voor gemeentelijke archiefbescheiden loop ik regelmatig aan tegen terminologie die niet goed lijkt aan te sluiten bij het taalgebruik van vakinhoudelijke collega’s. Hoewel het theoretisch kader helder is, roept de praktische toepassing soms…

    By Camiel de Haas

    3
  • Toegang digitale zaken/documenten: wie mag wat zien

    Ik heb gezien dat er in het verleden al eerder over dit punt is gediscussieerd, maar we zijn al weer een tijdje en wetten zoals AVG verder, daarom de volgende vragen.Situatie Wij werken met Decos Join Zaak-en document en maken gebruik van de i-Navigator. We hebben de zaaktypen uit de I-Navigator…

    By Jolanda Hof

    2