We hebben een discussie in onze organisatie in hoeverre je de medewerkers in de organisatie rechten geeft voor het verwijderen van documenten/zaken in ons zaaksysteem en dms Join. Ook het toevoegen van documenten in een afgehandelde zaak is een vraagstuk. Tot nu toe zijn de DIV medewerkers…
De afgelopen 20 jaar heeft zich een transformatie ingezet bij Brabantse archiefdiensten, die je het beste zou kunnen benoemen als schaalvergroting.Als we in het Zuidoosten van de provincie Noord-Brabant beginnen, zien we daar het RHC…
Deze week deed de Raad van State wel een heel opmerkelijke uitspraak (Uitspraak 201905713/1/A3). WhatsApp-berichten hoeven niet te worden bewaard volgens de Archiefwet. Letterlijk staat in…
Hoi allen,De gemeente Gulpen-Wittem maakt van gebruik van de HR Software ‘Motion’ van BCS voor HR & payroll. Momenteel zijn we bezig met het opstellen van documenten voor de RM-toets o.a. een metadata-overzicht van Motion op basis van het MDTO.Tijdens deze toets wordt het gebruik en de…
Hoi allen,Bij Tilburg zijn we druk bezig met het opzetten van informatiebeheer in de huidige gebruikte applicaties. Een van de applicaties die we gebruiken is Topdesk. Heeft er iemand ervaring met het archiveren van informatie uit Topdesk en wil dit met ons delen? Weet iemand of Topdesk überhaupt…
Wethouders en AppaEen gemeente fungeert zelf als Appa pensioenfonds voor de ouderdoms- en nabestaandenpensioen van (oud-)wethouders. De gemeente is verplicht op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten hiervoor een voorziening in te stellen. Deze pensioenaanspraken…
Beste vakgenoten,Vorige week werd ik vanuit onze gemeente benaderd door een collega van communicatieafdeling met de vraag dat ze wat wilden gaan doen met kanalen en peilingen/polls in whatsapp en daarmee de achterliggende vraag of dit dan gearchiveerd moet worden." Whatsapp-kanalen inzetten om…
Hi vakgenoten, Binnen onze organisatie (gemeente Breda) moet het raadsinformatiesysteem opnieuw aanbesteed worden. Dit moment wordt ook aangegrepen om te kijken of het volledige proces voor bestuurlijke besluitvorming (dus zowel de processen van het college als de raad) opnieuw ingericht kan…
Hoi,ik ben betrokken bij de aanschaf en implementatie van een applicatie t.b.v. de begraafplaatsadministratie. De documenten die volgen uit de diverse processen zullen landen in een zaaksysteem en na het vervallen van de bewaartermijn vernietigd worden.Mijn vraag gaat over het volgende:In bijlage 4…
Onderzoek Jan KoersJan Koers, hoofd Informatiebeheer bij de gemeente Haarlem, heeft in het kader van zijn opleiding Archival and Information Studies aan de UVA, stage gelopen bij het Noord-Hollands Archief. Zijn onderzoeksverslag is bijzonder interessant in het kader van het denken over de duurzame…