Databeheer en -archivering

Informatie

Databeheer en -archivering

Informatie wordt niet alleen vastgelegd in (digitale, gedigitaliseerde of analoge) documenten, maar ook in data. Zij wordt opgeslagen in databases en uitgewisseld via koppelingen. Over hoe je documenten beheert en archiveert is al veel bekend. Maar in hoeverre kunnen we deze kennis ook toepassen op data? In deze groep gaan we op zoek naar antwoorden.

 

Trefwoorden: data, datagedreven, data science, blockchain, business intelligence, database, datawarehouse

Leden: 63
Meest recente activiteit: 11 Okt

Prikbord

Opmerking

Je moet lid zijn van Databeheer en -archivering om reacties te kunnen toevoegen!

Reactie van Yvonne Welings op 11 Oktober 2021 op 10.18

Meetup ‘Van interbestuurlijke datastrategie naar de praktijk’

Congres City Deal Lokale Weerbaarheid Cybercrime | VNG

Reactie van Yvonne Welings op 6 Oktober 2021 op 8.33

Het geheel van taken en activiteiten gericht op administratie, informatievoorziening en verantwoording − bekend als de financiële functie − verandert. Met behulp van data en data-analyse kan niet alleen de beleids- en bedrijfsvoering van gemeenten worden gecontroleerd, maar is het ook mogelijk om vast te stellen of de doelstellingen van het beleid zo efficiënt mogelijk worden behaald. Michel Wolters deelt hoe, en hoe BMC hierbij kan helpen.

De financiële functie van gemeenten is steeds meer geautomatiseerd en gedigitaliseerd. Dat betekent dat gemeenten meer tijd en mogelijkheden hebben om administratieve processen flexibeler te laten verlopen en hun efficiëntie en doelmatigheid te bepalen. ‘Voorheen lag de focus van de financiële beleids- en bedrijfsvoering vooral op het gebied van administratie. De financiële functie was gericht op het monitoren van de hoogte en de rechtmatigheid van de uitgaven. Meer en meer gaat die in de richting van evaluatie: dragen de uitgaven bij aan de beoogde doelstellingen? Door deze verschuiving komt de financiële functie meer in de rol van Businesspartner; de ondersteuner die helpt om resultaten te boeken.’

https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/kennispart...

Reactie van Yvonne Welings op 27 September 2021 op 21.13

Ook raadsvragen over het gebruik van data in Den Bosch:

https://s-hertogenbosch.raadsinformatie.nl/document/10567002/1

Reactie van Yvonne Welings op 27 September 2021 op 9.10
Raadsvoorstel met nadere toelichting Ethiek en Digitalisering
21bst00745
pdf
Raadsvoorstel Ethiek en Digitalisering (278.9Kb) | Vastgesteld Raadsvoorstel
Reactie van Yvonne Welings op 23 Augustus 2021 op 15.16

Leren over data

De hoeveelheid data groeit nog steeds enorm: digitale documenten, databases, social media, sensoren, van satellieten enz. Dat biedt heel veel kansen voor datagedreven werken: het gebruiken van data voor beleidsontwikkeling, dienstverlening en uitvoering van overheidstaken. Hoe doe je dat, datagedreven werken? En wat valt er te leren van lopende initiatieven?

Korte behapbare introductie-items zijn de e-learnings van RADIO over data. Als je wat meer tijd hebt, bekijk dan de INNOvembersessie waarin vier deskundigen uit de Rijksoverheid vertellen over kansen en risico’s van werken op basis van grote hoeveelheden data: Innoveer met data, hoe de beleidsmedewerker wordt ingehaald ‘door d... of leer van de praktijkervaringen van collega’s van de ministeries van Buitenlandse Zaken en Defensie die hun ‘best practices’ en succesfactoren delen:  ‘Innoveren met data: de uitdaging zit in de implementatie

Een goed startpunt om je verder te verdiepen in datagedreven werken vormt het Leer- en Expertisecentrum Datagedreven Werken (LED), speciaal gericht op medewerkers van overheidsorganisaties. Wil je vooral praktisch aan de slag kijk dan in de toolbox van het LED, met allerlei hulpmiddelen voor bijv. het bepalen van een aanpak, methodes, randvoorwaarden maar ook ethische aspecten. Als je wilt weten wat goede verbeterstappen voor jouw organisatie op het gebied van data zijn, vul dan de ‘data-governance-self-assessment-tool in.

Het is natuurlijk het leukst als je samen met je collega’s over data leert. RADIO kan je daarbij helpen, door gratis een cursus op maat te maken.

Het platform Digital SkillUp biedt gratis e-learnings aan over digitalisering, maar je kunt ook losse modules volgen, zoals die over big data.

https://www.it-academieoverheid.nl/onderwerpen/d/data

Reactie van Yvonne Welings op 19 Juli 2021 op 9.09
Reactie van Yvonne Welings op 6 Juli 2021 op 8.30

NTERNE SCHEIDSLIJNEN MAKEN ALGORITMEGEBRUIK LASTIGER'


Beeld: Shutterstock Beeld: Shutterstock

 02 jul 2021 Reageer

Gemeenten zoeken naar handvatten om rekening te houden met mensenrechten bij de aanschaf en inzet van algoritmen. Scheidslijnen binnen gemeenten maken dat moeilijk, concludeerde het College voor de Rechten van de Mens op basis van onderzoek. Volgens voorzitter Adriana van Dooijeweert moet er niet alleen meer samenwerking zijn tussen gemeenten, maar ook binnen gemeenten. ‘Tussen afdelingen die besluiten nemen en de afdelingen die bezig zijn met de menselijk maat.’

Hoe ernstig is de situatie?

Van Dooijeweert: ‘Stap voor stap gaan we allemaal met nieuwe technologieën werken en door bijvoorbeeld de toeslagenaffaire komt er alertheid dat het iets betekent voor de rechtsbescherming. Onze procedures zijn ontworpen toen de technologie nog niet zo ver was, maar ook als een besluit grotendeels wordt genomen op basis van algoritmen moet de rechtsbescherming goed geregeld zijn.’

 

‘Maar het is geen onderzoek naar wat er fout gaat. We wilden weten hoe gemeenten met mensenrechten omgaan bij de inzet van algoritmen. Het positieve beeld dat eruit voortkomt is dat de gemeenten die we hebben gesproken heel erg graag mensenrechten erbij willen betrekken. Ze weten alleen niet hóe. Wij denken dat als gemeenten niet alleen met elkaar samenwerken, maar ook binnen de gemeente meer communiceren en als leveranciers zien dat wat zij maken moet voldoen aan de mensenrechten, dan kun je prima met algoritmes werken.’

https://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/nieuws/interne-scheidsli...

Reactie van Yvonne Welings op 4 Juli 2021 op 16.04
Aanmeldingsformulier driedaagse Digitale Intelligentie
Met dit formulier meldt u zich aan voor de driedaagse Digitale Intelligentie. Bij aanmelding gaat u akkoord met de volgende kosten:
• Reguliere deelnamekosten: € 2.500 excl. BTW p.p.
• Kom je samen met een of meer collega’s dan betaal je € 2.375 excl. BTW p.p (voorwaarde is op dezelfde dag aanmelden).
Deelnamekosten zijn inclusief overnachting en alle maaltijden en dranken t/m het diner. Wanneer je daarna nog iets wilt drinken, dan zijn deze kosten voor jou. Alle andere kosten zitten in de deelnameprijs. Alle deelnemers krijgen na aanmelding kosteloos het boek Digitale Intelligentie toegezonden.

Op deze Driedaagse zijn de algemene voorwaarden van de Stichting Digitale Overheid van toepassing. Wanneer is dit formulier invult en verzendt, dan gaat u akkoord met de voorwaarden. U vindt de voorwaarden hier: https://www.digitaleoverheid.org/wp-content/uploads/Algemene-Voorwa...
Reactie van Yvonne Welings op 12 Juni 2021 op 9.28
Reactie van Yvonne Welings op 9 Juni 2021 op 8.17

“ALGORITMES EEN BLACK BOX? NEE, DIE DOOS KAN OPEN!”



De maatschappelijke onrust over algoritmes bij de overheid blijft groeien. De Algemene Rekenkamer ontwikkelde daarom een toetsingskader. Dat moet helpen om algoritmes transparant en risico’s bespreekbaar te maken. “We krijgen uit de hele wereld de vraag om het kader te presenteren.”

https://www.toezine.nl/artikel/420/algoritmes-een-black-box-nee-die...

 

Leden (63)

 
 
 

© 2021   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden