E-depot evenement 2018. Aansluiten op een e-depot; Hoe doe je dat?

Gegevens gebeurtenis

E-depot evenement 2018. Aansluiten op een e-depot; Hoe doe je dat?

Tijd: Februari 8 2018 vanaf 12.00 to 17.00
Locatie: Van der Valk Hotel Utrecht
Straat: Winthontlaan 4 -6
Plaats: Utrecht
Website of map: https://www.vandervalkhotelut…
Telefoon: 070-3470529
Soort gebeurtenis: kosteloos, delen, van, kennis, ervaringen, lessons, learned, en, best, practices.
Georganiseerd door: Content Strategy
Meest recente activiteit: 10 uur geleden

Naar Outlook of iCal (.ics) exporteren

Omschrijving gebeurtenis

Op 8 februari 2018 organiseert Content Strategy in Utrecht een evenement met best practices voor het aansluiten op een e-depot. Dit evenement is bedoeld voor medewerkers van de rijksoverheid, provincies en gemeenten die voornemens zijn om aan te sluiten op een e-depot, of daar inmiddels mee zijn gestart. U kunt zich hiervoor kosteloos inschrijven via ons webformulier.

Content Strategy heeft veel ervaring met alle aspecten van het aansluiten op een e-depot, en heeft succesvol een groot aantal organisaties begeleid bij dit proces. Samen met deze organisaties vertellen we u dan ook graag hoe ook uw e-depot project succesvol wordt.

Om 12.00 uur start het evenement en wordt u een lunch aangeboden. Na de plenaire opening kunt u deelnemen aan de volgende breakout sessies:

  • Architectuur: Aan de hand van een casus van het Stadsarchief Amsterdam wordt besproken en getoond hoe de referentiearchitectuur is uitgewerkt op basis van het OAIS model.
  • Impactanalyse en projectplan: De casus van het ministerie van Economische Zaken laat zien hoe een impactanalyse succesvol is uitgevoerd, en hoe deze impactanalyse heeft geresulteerd in een praktisch plan van aanpak.
  • Mapping metadatavelden: In deze sessie wordt met u besproken hoe de mapping van metadatavelden in zijn werk gaat. Als voorbeeld wordt de metadatamapping van de Tweede Kamer besproken, waarbij ook audio- en videobestanden aan bod komen.
  • Voorbereiding van ingest: De voorbereiding van de ingest en het gebruik van tooling hierbij is het onderwerp van deze sessie. De toetsing van de kwaliteit van de dataset naar de normen van de ontvangende archiefdienst wordt met u besproken aan de hand van lessons learned en best practices. Ook besteden we aandacht aan encryptie, bestandsformaten en elektronische ondertekening.
  • Export: In deze sessie wordt ingegaan op export-tooling, waarbij lessons learned en belangrijke best practices naar voren komen. De aanpak en het omzetten van SIP’s , AIP’s en DIP’s komen eveneens aan bod.
  • Preservering en beheer: In deze breakout gaan we dieper in op de preservering van digitale informatie. Margriet van Gorsel van het Stadsarchief laat heel praktisch zien wat er bij komt kijken om preservering mogelijk te maken. Welke do’s en don’ts zijn er en wat de best practice is in deze op basis van ervaringen bij het Nationaal Archief en het Stadsarchief van Amsterdam. Stefan Kerkmeester (Managing consultant bij Content Strategy) geeft een demonstratie van verschillende tools om de digitale aanlevering te controleren.  Er wordt onder andere gecheckt op de integriteit van de bestandstypen (pronom check) en de technische metadata wordt geëxtraheerd.
  • Beschikbaar stellen voor burgers en ambtenaren: Op basis van een casus van het ministerie van OCW wordt getoond hoe digitale informatie in een e-depot toegankelijk is gemaakt met de Zoek&Vind tool. De adequate teruglevering van informatie in dit DWR-Archief project wordt als voorbeeld met u besproken.

Rond 16.00 sluiten we af met een netwerkborrel.

Klik hier om een uitnodiging aan te vragen.

Prikbord

Opmerking

Bevestigen voor E-depot evenement 2018. Aansluiten op een e-depot; Hoe doe je dat? om opmerkingen toe te voegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

Reactie van Tom Wight op donderdag

De definitieve locatie voor het event is bekend: 

Van der Valk Hotel Utrecht
Winthontlaan 4 -6
3526KV Utrecht

Bijwonen (3)

Niet bijwonen (1)

© 2018   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden