Wij als waterschap zijn net zoals zoveel organisaties bezig met de transitie van fysiek naar digitaal werken en archiveren. De omslag hebben we nu bijna gemaakt, papier gaat de organisatie al een tijdje niet meer in, en vanaf 1 januari 2016 verwachten wij over te kunnen gaan op het vervangen van de fysieke archiefbescheiden.

Onderzoek naar het gebruik van een digitale handtekening is in volle gang, steeds meer processen werken zaakgericht, en ook het registreren ligt al meer bij de medewerkers.

Maar uiteraard willen ook wij het wiel niet opnieuw uitvinden en ben ik wel benieuwd wat zijn nu echt de koplopers op het gebied van Informatiebeheer in Nederland? Graag komen wij met jullie in contact!

Met vriendelijke groet,

Saskia Nijssen

Informatie Adviseur bij Waterschap Vechtstromen

Weergaven: 590

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Zijn dat niet dezelfde koplopers als die van het e-depot ?

Hoi Yvonne,

ik verwacht het wel, maar aan de andere kant kan een organisatie al heel ver zijn zonder dat het daadwerkelijk al een koppeling heeft met een e-depot. Aan de andere kant zijn er waarschijnlijk ook genoeg organisaties die alles tegelijk willen doen en dus al wel willen koppelen aan een e-depot maar over de linie genomen nog helemaal niet zo ver zijn. Maar in ieder geval bedankt voor de tip!

Groeten, Saskia
 
Yvonne Welings zei:

Zijn dat niet dezelfde koplopers als die van het e-depot ?
Het is moeilijk om te definiëren wat vooroplopen is ? Is dat het inregelen van de digitale handtekening ? Is dat het goed metadateren met het TMLO ? Zijn dat de juiste bestandsformaten ? Is er een kwaliteitshandboek bijvoorbeeld voor fouten bij scannen ? Zijn de autorisaties goed geregeld ? Zijn er koppelingen met vakapplicaties ?

misschien dat daarom op je vraag moeilijk een eenduidig antwoord te geven is.

Ik denk dat het er inderdaad op meerdere gebieden koplopers kunnen zijn. Wel denk ik dat een echte koploper alles (voor zover mogelijk) op orde heeft. Dus de organisatie werkt volledig digitaal (vervanging, digitale handtekening) en heeft daarnaast ook het digitale archiveren goed op orde (TMLO ingevoerd, E-depot). Registreren en archiveren gebeurd zoveel mogelijk automatisch, uitvoerende DIV is of uitbesteed of misschien wel helemaal niet meer nodig?

En de vraag is of er überhaupt wel een organisatie in Nederland is die het al zover op orde heeft? Of zijn we bijna allemaal goed bezig om digitalisering op gang te brengen en lopen we allemaal redelijk gelijk op?

Groeten, Saskia

Saskia,

Wellicht is het interessant om een keer contact op te nemen met Waterschap Rijn en IJssel. Zij hebben al vergaande stappen gemaakt op het gebied van digitaal werken, informatiebeheer en digitaal archiveren. Tot voor kort waren zij niet aangesloten bij het koplopers overleg maar dat zal binnenkort wel gaan gebeuren.

Groet Hans

Dag Saskia,

Je zoekt min of meer stille "koplopers" vanuit Deventer was het even rustig en stil. Dat komt omdat we per 1-1-2016 een nieuw "tijdperk" ingaan. De netwerk organisatie.

In gezamenlijkheid pakken we verder door in de "doorontwikkeling" van o.a. kennisplatform.

Koploper?

Gezamenlijk (gem. Deventer, HCO en Digiwerkt) hebben we heel veel expertise op het door jou gevraagde gebied.

"Deventer" heeft substitutie (2008), trok de pilot E-depot met HCO, scant en digitaliseert dat het een lieve lust is,

zet nu o.a. "DIV" m.n. recordsmanagement beheer  wat meer op afstand in een (overheids) net-werkmaatschappij.

Een gesprekje, kan altijd ;-)

Ter info: 

Van regie naar netwerkorganisatie gaat in per 1-1-2016. Met o.a. het "zogenaamde" Dynamisch archief ,

mvrgr

Henk

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden