Gemeente Meppel is deze week aangesloten naar de berichtenbox van mijn overheid. Of er al veel berichten binnen zijn gekomen is niet bekend. Feit is wel dat steeds meer gemeenten de Persoonlijke Internet Pagina (PIP) oftewel mijn gemeente inruilen voor dit landelijke portaal.  Op de PIP kunnen burgers hun eigen 'zaken' inzien zoals over de belastingen en uitkeringen. Voor het  Inloggen wordt gebruik gemaakt van digid of e-herkenning.

 

Wat is Mijn Overheid ? Mijn overheid wordt ondersteund door de beheersorganisatie Logius. Recent op 3 oktober zijn geactualiseerde aansluitdocumenten voor MijnOverheid beschikbaar gesteld op de website van Logius. Mijn Overheid bestaat uit:

  • Berichtenbox
  • Lopende zaken

Berichtenbox       eenrichtingsverkeer          Voorbeeld: verlopen van het rijbewijs, WOZ

Lopende zaken    tweerichtingsverkeer        Voorbeeld: klacht, een transactie in het zaakdossier

 

De berichtenbox van mijnoverheid is alleen bestemd voor burgers en niet voor ondernemers.Met name bij de inrichting van het zaakgericht werken is mijn overheid belangrijk. Voor welke processen ga je kiezen voor welke niet ? Ervaringen via BREED zijn meer dan welkom.

 

Een checklist met de aansluitstappen vind je op de website van Logius. Berichtenbox maakt gebuik van de zogenaamde digikoppeling. Digikoppeling is een set van standaarden voor elektronisch berichtenverkeer. Bij digikoppleing gaat het niet om de inhoud van het bericht, maar meer om de beveiliging en de aflevering.

 

Eerdere blog van Marco Klerks over dit onderwerp en de roadshow van TOG Nederland



 http://www.youtube.com/watch?v=xlyyP4U2Qb8

Weergaven: 708

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik snap het punt niet? Ik neem aan dat binnen niet al te lange termijn het het doel van elke overheidsorganisatie is om zoveel mogelijk uitgaande post (of er nu overige zaakinformatie bij beschikbaar is ja of nee) digitaal in de berichtenbox van Mijnoverheid te plaatsen en niet meer fysiek te versturen. Een daarin geplaatst document heefft de status van aangetekende post, dus dat is al snel te verkiezen boven de plaatsing op een Mijngemeente. En het in de berichtenbox geplaatste document hoeft niet 'ingebed' te zijn in overige zaakinformatie, maar zal dat waarschijnlijk steeds meer worden, bij gebruik van op Mijn lopende zaken aangesloten systemen.

Mijn vragen zijn:

- Waarom kiest een gemeente voor mijn overheid i.p.v. de PIP ?

- Wat voor producten laat je als gemeente via dit kanaal lopen ? Formeel heeft mijn overheid inderdaad dezelfde status als post. Maar het lijkt me niet dat op termijn  de gehele poststroom via mijn overheid gaat verlopen. Je kunt m.i. burgers hier niet toe dwingen.

- Hoe ga je om met minder digitaal ingestelde burgers en analfabeten ?

- Hoe is de borging van de informatie ? Met exxelence en verseon zijn digikoppeling mogelijk, daar zou ik meer over willen weten. Er wordt op een bepaald bestandsformaat al aangeleverd door burgers, hoe duurzaam is dat ?

- De plaats in de informatiearchitectuur.

Naar dit ervaringen ben ik op zoek.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden