Vanaf 1 mei tot 13 juni 2014 liggen de selectielijsten van Bureaus Jeugdzorg ter inzage bij het Nationaal Archief:
 
BSD Bureaus Jeugdzorg, 1995-
PDF (1.33 MB) | 22-04-2014
Verslag overleg BSD Bureaus Jeugdzorg
PDF (171.56 KB) | 22-04-2014
Indieningsbrief BSD Bureaus Jeugdzorg
PDF (78.34 KB) | 22-04-2014
 
Zienswijzen kunnen hetzij mondeling of hetzij schriftelijk kenbaar worden gemaakt aan:

Nationaal Archief
Hoofd sector Selectie & Bestel
Postbus 90520
2509 LM Den Haag

 

De zienswijze dient uiterlijk op de laatste dag van de inzageperiode binnen te zijn. Alle reacties zullen - evenals de selectielijst - aan de Raad voor Cultuur gezonden worden.

Weergaven: 1068

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Nu jeugdzorg over gaat naar de gemeenten, is het de bedoeling dat de gemeenten deze selectielijst nu exact over nemen? Ik lees dat lang is gedaan om dit BSD op te bouwen. Als dit voor gemeenten gaat gelden, blijft dit dan in een aparte selectielijst staan?

Ik neem aan dat gemeenten dit gewoon kunnen overnemen.

@Danielle, volgens mij is dat niet de bedoeling en gaan Bureau Jeugdzorg dat zelf doen. Je leest het  ingangsjaar 1995, maar geen einddatum 2014.

in mijn optiek zou de gemeentelijke selectielijst een addendum moeten krijgen.

Maar Bureau Jeugdzorg gaat toch verdwijnen? zie bijv. http://tilburgers.nl/bureau-jeugdzorg-verdwijnt-de-frontlijnwerker-...

Danielle, ik citeer even uit de wet die is vastgesteld (link)

Rol gemeente:

Artikel 2.1 [Treedt in werking op een nader te bepalen tijdstip]

Het gemeentelijke beleid inzake preventie, jeugdhulp, kinderbeschermingmaatregelen en jeugdreclassering en de uitvoering van jeugdhulp, kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering is gericht op:

  • a. het voorkomen en de vroege signalering van en vroege interventie bij opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen;

  • b. het versterken van het opvoedkundige klimaat in gezinnen, wijken, buurten, scholen, kinderopvang en peuterspeelzalen;

  • c. het bevorderen van de opvoedvaardigheden van de ouders, opdat zij in staat zijn hun verantwoordelijkheid te dragen voor de opvoeding en het opgroeien van jeugdigen;

  • d. het inschakelen, herstellen en versterken van de eigen mogelijkheden en het probleemoplossend vermogen van de jeugdige, zijn ouders en de personen die tot hun sociale omgeving behoren, waarbij voor zover mogelijk wordt uitgegaan van hun eigen inbreng;

  • e. het bevorderen van de veiligheid van de jeugdige in de opvoedsituatie waarin hij opgroeit;

  • f. integrale hulp aan de jeugdige en zijn ouders, indien sprake is van multiproblematiek, en

  • g. het tot stand brengen en uitvoeren van familiegroepsplannen en het verlenen van hulp op basis van familiegroepsplannen, ter uitvoering van artikel 4.1.2 en indien sprake is van vroege signalering van opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen

Rol gecertificeerde instellingen:

Artikel 3.4

  • 1. Onze Minister van Veiligheid en Justitie wijst de certificerende instelling aan.

  • 2. De certificerende instelling, bedoeld in het eerste lid, beslist op aanvraag over de afgifte van een certificaat en een voorlopig certificaat en is bevoegd een afgegeven certificaat in te trekken of te schorsen.

  • 3. Een certificaat of een voorlopig certificaat wordt afgegeven als de aanvrager voldoet aan de in deze wet gestelde voorschriften.

  • 4. Onze Minister van Veiligheid en Justitie stelt een normenkader vast, waaraan de aanvrager moet voldoen om een certificaat te verkrijgen. Daarin worden in ieder geval eisen opgenomen omtrent:

    • a. de deskundigheid van de medewerker van de gecertificeerde instelling;

    • b. de gehanteerde methodieken en interventies;

    • c. de organisatie en haar processen, en

    • d. de samenwerking met andere organisaties.

  • 5. Een certificaat wordt afgegeven voor een periode van vijf jaar en een voorlopig certificaat wordt afgegeven voor een periode van twee jaar.

  • 6. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden nadere regels gesteld over:

    • a. de eisen waaraan de certificerende instelling, bedoeld in het eerste lid, moet voldoen en het toezicht door Onze Minister van Veiligheid op deze instelling;

    • b. de wijze waarop de aanvraag voor een certificaat of een voorlopig certificaat wordt gedaan en de gegevens die de aanvrager daarbij verstrekt;

    • c. de gronden waarop en de gevallen waarin een certificaat wordt geschorst of ingetrokken, en

    • d. de vergoeding van de kosten die zijn verschuldigd in verband met de afgifte van een certificaat of voorlopig certificaat.

Afgelopen zaterdag werd in Binnenlands bestuur terecht al gesignaleerd dat het Rijk decentraliseert en de wetgeving zo inricht dat de rol van de gemeente zo bepaald is dat er van werkelijke decentralisatie geen sprake is. De gecertificeerde instelling lijkt dus verantwoordelijk te zijn voor het archiefbeheer.

 

Bedankt Yvonne! Weer nieuwe info voor mij.

Yvonne,

Als de gemeenten verantwoordelijk worden voor de Jeugdzorg en een gecertificeerde instelling voor het archiefbeheer (ook de zorg?), wie vervult de rol van toezichthouder? NA, Provincie, gemeentearchivaris?

Als je lid wordt van de groep 3D ontvang je het actuele nieuws direct in je postvak.

Zie ook dit net ontvangen actuele nieuws, op dossiers jeugdzorg van BJZ wordt dat de erfgoedinspectie, zie link 

De Jeugdwet maakt gemeenten verantwoordelijk voor de jeugdhulp, nieuwe instellingen gaan daar uitvoering aan geven. Dat betekent dat de overdracht van de dossiers van de Bureaus Jeugdzorg geregeld moet worden.

Het ministerie van VWS bereidt een wijziging van de Jeugdwet voor om de overdracht van oude en lopende dossiers per 2015 in goede banen te leiden. 

Dossieroverdracht

In grote lijnen worden de volgende zaken wettelijk geregeld:

  • Dossiers over maatregelen kinderbescherming en jeugdreclassering worden vervreemd en overgedragen van de Bureaus Jeugdzorg naar de nieuw te vormen gecertificeerde instellingen.
  • Dossiers meldingen van kindermishandeling (AMK) worden vervreemd van Bureaus Jeugdzorg naar de gemeenten, die ze beleggen bij de nieuw te vormen gecombineerde Advies- en Meldpunten Huiselijk geweld en Kindermishandeling (AMHK’s).

 Archieftoezicht 

De gecertificeerde instellingen gelden zelf als archiefzorgdrager en beheerder (zoals dat bij de Bureaus Jeugdzorg het geval is). Dit omdat ze wettelijk taken hebben opgedragen gekregen. Het archieftoezicht berust bij Erfgoedinspectie en niet bij de gemeente. Of de gemeente het archieftoezicht op de AMHK’s houdt, zal afhankelijk zijn van de gekozen constructie (publiek of privaat).

Jeugdhulpinstellingen

Gemeenten kunnen in de voorwaarden van overeenkomsten met de jeugdhulpinstellingen de Archiefwet 1995 van toepassing verklaren. De VNG-modelovereenkomsten jeugdhulp bevatten in artikel 12 een paragraaf over informatie en archivering.

 @Yvonne, als AMHK's en gecertificeerde instellingen de uitvoering van de jeugdzorg gaan doen, wat blijft dan nog over aan uitvoering, en dus informatiebeheer, bij gemeenten?

@Ha Mart, Omdat ik nieuwsberichten plaats die ik via via ontvang wil nog niet zeggen dat ik alle ins en outs ken. Zodra ik iets weet, plaats ik het online, ook omdat het best nog vaag is af en toe.

 Van de VNG heb ik twee weken geleden dit bericht gekregen over de: (heb ik nog alle BREED leden gemaild)

Amhk's
Daarnaast worden gemeenten verantwoordelijk voor de inrichting van een AMHK, een afkorting voor en  Advies- en Meldpunt Kindermishandeling. Nu zorgen de Steunpunten Huiselijke Geweld (SHG) hiervoor. De nieuwe AMHK's worden gecombineerde meldpunten huiselijk geweld en kindermishandeling. Voor de digitale dossiers is een programma van eisen opgesteld.  De VNG adviseert de AMHK's om bij de ontwikkeling van een AMHK-applicatie aan te sluiten bij het WebInformatie JeugdZorg  (WIJZ), het nieuw ‘digitaal gezinsdossier’ van Jeugdzorg Nederland. 

 

Deze ontwerp selectielijst is m.i. niet van toepassing.

Yvonne, natuurlijk, 't is al mooi dat je die info met ons deelt op BREED.



Yvonne Welings zei:

@Danielle, volgens mij is dat niet de bedoeling en gaan Bureau Jeugdzorg dat zelf doen. Je leest het  ingangsjaar 1995, maar geen einddatum 2014.

in mijn optiek zou de gemeentelijke selectielijst een addendum moeten krijgen.

@Yvonne, hoe bedoel je dit precies? Een vermelding in de gemeentelijke selectielijst dat voor de jeugdwet dossiers het BSD geldt? Zouden ze dan ook niet gelijk de modelovereenkomsten moeten aanpassen?

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden