Hoi!

 

Wie heeft er bij zijn/ haar gemeente ervaring met het gebruik van zowel Corsa als SquitXO over het gehele werkproces vanaf ontvangst t/m archiefbeheer? Binnenkort zal mijn gemeente SquitXO gaan implementeren. Nu ben ik op zoek naar wat ervaringen van anderen over het werken van Squit in combinatie met Corsa. Wat zijn de tips & trucs, waar zitten de valkuilen en de winstpunten?

 

Ik hoop dat iemand me hierover wat extra informatie kan geven. Alvast bedankt!

 

Weergaven: 1849

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hallo Marion,

 

Bij ons is SquitXO gekoppeld aan Corsa. Zodra er vanuit SquitXO een document wordt aangemaakt wordt dit meteen in Corsa opgeslagen. Ook documenten die bij DIV ontvangen worden en aan het zaaknummer van Squit XO worden gekoppeld zijn via SquitXO op te vragen. Bij ons is de koppeling documentgerelateerd. Er is ook een Case koppeling.

Binnen onze organisatie zijn we tevreden over de koppeling. Documenten worden door de gebruikers van SquitXO geregistreerd aan de hand van de automatisch gekoppelde kenniskaart, waardoor het registreren uniform gebeurt. Op DIV zijn er minder documenten te registreren omdat SquitXO ook gekoppeld is aan de OLO en deze documenten worden op de vakafdeling geregistreerd.

Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

 

Anouk Vlemmix

Anouk, interessant! Wordt SquitXO alleen gebruikt als backoffice applicatie specifiek voor de WABO of wellicht als generiek zaaksysteem? Maken jullie gebruik van een standaard koppelvlak (standaard zaak-dms koppeling) of betreft het maatwerk?  

Hallo Mart,

Squit XO wordt alleen als backoffice applicatie gebruikt. De koppeling is een standaard koppeling die Roxit en BCT samen ontwikkeld hebben.

Er gaan bij ons inderdaad geen analoge stukken de organisatie meer in!

De uitgaande brieven/interne documenten worden gegenereerd door SquitXO, hierbinnen is het mogelijk om kenniskaarten te koppelen aan de sjablonen. Toen wij met SquitXO gingen werken konden de sjablonen nog niet via SmartDocuments gemaakt worden. Mogelijk dat dit momenteel wel kan, dan kan aan het sjabloon binnen SmartDocuments de kenniskaart gekoppeld worden.

 

Groetjes,
Anouk

Dat het lukt om documenten vanuit SquitXO in Corsa op te slaan en vice versa geloof ik wel, maar wat ik altijd mis bij deze koppelingen is hoe men omgaat met het feit dat de zaakinformatie zich hierdoor op twee verschillende locaties bevindt; ongestructureerd met beetje meta in Corsa en gestructureerde procesinformatie in Squit.

Hoe gaan jullie om met het toepassen van archiefkenmerken, ontsluiting naar rest van de organisatie zoals gegevensbeheer en het KCC? Hoe krijg je informatie naar de PIP?

Continu dubbel beheer? Nog meer koppelingen? Of accepteren jullie dat een deel van de archiefwaardige informatie niet in een archiefwaardig systeem zit?

Dag Marian,

Ik snap dat goed en dat lijkt mij ook een goede insteek. Mijn tip: leg van te voren heel goed vast wat de koppeling precies moet doen, want het woord 'koppeling' kan je op heel veel manieren intepreteren. Bij voorkeur via een lijstje acceptatiecriteria. Leg daarnaast vast dat je, aangezien het toch een 'standaard' koppeling is, pas wilt betalen als je hebt geaccepteerd op de productie(!)-omgeving.

Ik geef je met liefde een half uurtje van mijn tijd om mee te kijken. Laat maar weten...

Misschien kan deze verwijzing je op weg helpen
http://wiki.zaaksysteem.nl/NEN2082#Metadatamanagement

Hallo Marion,

 

Wij gebruiken de koppeling tussen Squit en Corsa ook, maar wij gebruiken de case-variant. Dit houdt in dat we een kleine, ondersteunende case-procedure in Corsa hebben. Het werkt als volgt:

DIV boekt inkomende stukken in in Corsa en routeert deze via de case-procedure naar een taakbakje voor Vergunningen. Vergunningen beoordeelt het stuk en bepaalt of het bij een nieuwe Squit-zaak hoort (=zaak in Squit aanmaken, casenummer vastleggen in Squit en Squitzaaknummer vastleggen in Corsa), of hoort bij een lopende zaak (=Squit-zaaknummer invoeren, Corsa koppelt de stukken aan de juiste case).

Bij het afsluiten van de zaak in Squit, wordt er een seintje aan Corsa gegeven dat de zaak inhoudelijk afgehandeld is. Corsa zet dan de archiveringsstappen in gang (waaronder een controle-taak voor de archiefmedewerker).

 

Bij ons gaat nog niet alles digitaal. Er wordt nog handmatig getekend en gewaarmerkt. We zijn ermee bezig om dit ook digitaal te laten verlopen. Daarnaast wordt er nog een fysiek exemplaar ter inzage gelegd.   

 

De koppeling werkt op zich prima, al worden er soms fouten gemaakt in het beoordelen van de stukken (er wordt een nieuwe zaak gestart, terwijl het stuk toch bij een lopende zaak blijkt te horen e.d.). Let er even op dat er een maximum-bestandsgrootte is (bestanden groter dan 20MB geven een probleem) en dat de metadata die in de koppeling meegegeven worden beperkt zijn (bv. geen adresseringsgegevens).

 

Groetjes, Bianca 

De NAW gegevens kunnen wel meekomen vanuit SquitXO. Op basis van het BSN of KVK-nummer kan er een match gemaakt worden. De parameters zkkmp en zkkme dienen gevuld te worden met het kenmerk voor het BSN of KVK-nummer. Dit is mogelijk vanaf release 2.13 van SquitXO

In Zevenaar gebruiken we de koppeling al een paar jaar. Momenteel is het de keuze van de Squit-gebruiker om een document dat hij met Squit maakt naar Corsa te exporteren. Voor OLO-documenten geldt dat we die bij het downloaden direct in Corsa zetten, gekoppeld aan de Squit-zaak zodat ze in Squit zichtbaar zijn.

We gaan binnenkort over op een andere variant van de documentkoppeling. Daarmee worden Squitdocumenten altijd in Corsa gezet, zonder tussenkomst van de gebruiker. In Corsa wordt daarvoor automatisch een Squit-zaakdossier gemaakt. Dit is functionaliteit van de standaard koppeling.

Na afhandeling van de zaak signaleert de Squit-gebruiker naar DIV dat gearchiveerd kan worden.

 

Er gaat nog wel papier bij rond, maar dat verminderen we stap voor stap.

 

Wat betreft de limiet 20 MB aan de bestandsgrootte: dat is te veranderen. Voor de upload naar Corsa gebruikt de koppeling de Corsa-webservice. In de configuratie daarvan kan de limiet worden verhoogd. Zie eventueel http://weblogs.asp.net/jeffwids/archive/2009/09/24/from-iis6-maxreq...

Dat met die adresgegevens ga ik nog eens nachecken.

Wat betreft de limiet: bij ons was de limiet eerst kleiner, maar is in overleg met de leverancier opgeschroefd naar 20MB. Volgens mij was destijds het advies om dit niet nog groter te maken, aangezien dit de performance geen goed zou doen. Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn op dat vlak, Erik.

@Bianca. Natuurlijk, een groter bestand kost meer tijd om te uploaden, en dan kan een andere gebruiker in de wachtrij komen. Maar probeer in te schatten hoe vaak het voorkomt. En weeg dat af tegen het ongemak dat je van de limiet ervaart. Een testje met een groot document kan je een behoorlijk beeld geven van het uiteindelijke effect. De aanpassing van de limiet is een kleine handeling. Een herstart van de webservice is dan --denk ik-- wel nodig maar ook dat stelt niks voor.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden