In hoeverre kunnen wij als informatiespecialisten een bijdrage leveren in het vasthouden van kennis?

Momenteel op http://www.linkedin.com/groups/Ambtenaren-Netwerk-Nederland-4144146... worden interessante discussies gevoerd over hoe kennis geborgd kan worden. Er is een Doe-tank opgericht om hiermee aan de slag te gaan. Wat kunnnen wij vanuit onze professie hieraan bijdragen?

Weergaven: 932

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dag Theo,

Een goede vraag, ik ervaar een versnippering in het veld. Een van de eerste zaken die we aan kunnen pakken is om in gezamenlijkheid te opereren en kennis te bundelen, daar zijn BREED en archief 2.0 goede voorbeelden van. Feitelijk zouden deze taakgebieden ook niet elkaar getrokken moeten zijn.

Wat bij BREED en archief 2.0 wordt gemist is een platform om - nieuwe- kennis vast te leggen. Nu wordt volstaan met kennisdeling. Bij de redactie van BREED is hier wel over gedacht, maar door gebrek aan draagvlak o.a. bij BRAIN en menskracht komt dit niet van de grond.

 

Yvonne bedankt voor je reactie. Ik snap hem, maar wat ik meer bedoel is dat binnen de gehele overheid door vergrijzing, bezuinigingen etc, een uittocht gaande is van heel veel medewerkers met veel kennis. Kennis met betrekking tot communicatie, juridische kwesties, bruggen bouwen, onderwijs etc. de doetank is een groep mensen die hier vanuit verschillende disciplines over willen nadenken. 

Naar mijn mening hebben wij binnen deze discussie ook een rol. Als beroepsgroep ondersteunen wij het primaire proces van de organisaties waarbinnen wij werken. Hoe kunnen wij hierin vanuit onze specifieke kennis, namelijk als informatiebeheerders, hierin een bijdrage leveren? 

En ja, ook intern, binnen ons eigen vakgebied speelt deze problematiek. 

@Yvonne Denkend aan en over het 'bundelen'... Kennis vastleggen kan bijvoorbeeld in de wiki op ArchiefWiki.org. Volgens mij mogen 'we' daarin best 'nieuwe' kennis vast leggen ! Ga je ook naar de inklopdag (2) ? Je kunt dan desgewenst iets leren over het semantiseren van digitale (online) informatie. Terzijde: Het domein DocumentatieWiki.nl is nog vrij. KennisWiki.nl niet meer, KennisWiki.org bijvoorbeeld weer wel.

@Joost, zou leuk zijn om bij te wonen, maar mij ontbreekt de tijd. Binnen de redactie van BREED hebben we in het verleden ook gedacht om zoiets op te zetten, een centraal punt zou mijn voorkeur hebben.

@Yvonne Jammer. Centraal, onafhankelijk, 'breed' en goed geborgd 'iets' opzetten is een kunst. Tot die tijd juich ik ('deel')initiatieven zoals ArchiefWiki.org van harte toe. Immers vele 'kleintjes' samen maken ook een grote. Uitgaande van het toepassen van de principes van Creative Commons, linked open data en indien mogelijk api's of andere tools / middelen om de gegevens met elkaar te verbinden / 'linken'.

Hmmm, overigens ken ik de redactie nog niet. Eens zoeken... Ik vind:

- Spelregels rondom acquisitie op BREED;
- Afscheid van Ton de Looijer;
BREED uitgemeten (2) en
- BREED uitgemeten (1)

Bestaat slechts uit twee leden Marco Klerks (opvolger van Ton de Looijer) en ondergetekende.

Als je een bijdrage wil leveren, je bent meer dan welkom.

Ik begrijp je opmerking niet van BREED opzetten en jammer niet ?

'Jammer', dat je geen tijd hebt voor de 'inklop'middag. En met 'breed' bedoel ik over meerdere (vak-/kennis-)gebieden, bundelen kan centraal maar ook middels een gedistribueerd model, zoals bijvoorbeeld Diaspora in beginsel is opgezet. Iedereen kan een eigen Diaspora server opzetten en die praten onderling weer met elkaar.

Drupal bijvoorbeeld kent een vergelijkbaar model waardoor ik met mijn internationale Drupal.org account kan inloggen op Drupal.be/.nl. Denk verder, in het verlengde hiervan bijvoorbeeld aan OpenID. In de situatie dat Ning's nog gratis waren kon je middels je account je ook aanmelden bij een andere Ning, dat gaat nu niet meer heb ik gemerkt. Of het wordt of is uitgezet door de beheerder van een nieuwe Ning of door Ning 'overall'.

Linked open data kan een stap / veel (?) verder gaan dan gedistribueerde toegang.

Voor een deelname aan de redactie ontbreekt me de tijd. Tof dat jullie 't met z'n tweeën doen. Dank jullie wel !

Ik vind dit een hele interessante uiteenzetting, maar het zijn geen antwoorden op hetgeen ik vroeg. Nogmaals het gaat om de vraag hoe kunnen we als "informatievoorziening van de overheid" kennis van de primaire processen die nu langzaam door vergrijzing ed. verdwijnt, helpen vasthouden. Dat dit probleem ook binnen ons eigen vakgebied speelt snap ik, maar dat was niet mijn vraag.

Krijgen jullie dit soort vragen? Of speelt dit zich af buiten het gezichtsveld? Er is over dit onderwerp een zeer intensieve discussie op verschillende linkedin groepen en  er is inmiddels een Doetank opgericht met mensen uit zeer veel verschillende disciplines, maar gek genoeg buiten mijn persoon niemand uit ons vakgebied. Terwijl je zou denken dat er een lijntje is tussen behoud van kennis in een organisatie en informatiebeheer. Voor hen die er meer van willen weten zie mijn intro van de discussie.



Joost Geraets zei:

'Jammer', dat je geen tijd hebt voor de 'inklop'middag. En met 'breed' bedoel ik over meerdere (vak-/kennis-)gebieden, bundelen kan centraal maar ook middels een gedistribueerd model, zoals bijvoorbeeld Diaspora in beginsel is opgezet. Iedereen kan een eigen Diaspora server opzetten en die praten onderling weer met elkaar.

Drupal bijvoorbeeld kent een vergelijkbaar model waardoor ik met mijn internationale Drupal.org account kan inloggen op Drupal.be/.nl. Denk verder, in het verlengde hiervan bijvoorbeeld aan OpenID. In de situatie dat Ning's nog gratis waren kon je middels je account je ook aanmelden bij een andere Ning, dat gaat nu niet meer heb ik gemerkt. Of het wordt of is uitgezet door de beheerder van een nieuwe Ning of door Ning 'overall'.

Linked open data kan een stap / veel (?) verder gaan dan gedistribueerde toegang.

Voor een deelname aan de redactie ontbreekt me de tijd. Tof dat jullie 't met z'n tweeën doen. Dank jullie wel !

Beste Theo e.a.

 

Wij gebruiken voor dit doel al ca 10 jaar de zogenaamde kenniskaart. En succesvol. De keniskaart (denken) lost ook gelijk het semantische "zoekprobleem" op. Dus niet alleen vanuit het document ook niet alleen vanuit de kennis sec maar vooral ook vanuit de bedrijfsvoering. Context en content (meta data) zijn geintegreerd en omvatten het procesdeel (hoe wordt er gewerkt) volledig.

 

Gr Klaas

Beste Klaas,

Ik denk dat dit soort kaarten heel waardevol zijn. Maar de vraag die blijft is hoe wordt dit gebruikt vanuit de organisatie? Dat wil zeggen buiten DIV? Het klinkt heel goed, maar ik merk bij mezelf dat ik steeds meer vragen stel over hoe een en ander door vakspecialisten, de bruggenbouwers, ruimtelijke tekenaars en de beleidsmakers wordt gebruikt. Met name tav. de eerste groepen heb ik vaak twijfel, omdat wij toch vaak vanuit documenten redeneren, wat voor techneuten die werken met vectoren in verschillende lagen toch echt anders ligt.

En los van dit soort kenniskaarten is de vraag wat is kennis? Hoe lang is dat houdbaar? Dit soort kenniskaarten zijn heel waardevol voor het ontsluiten van informatie. Maar naar mijn mening heb je enerzijds kennis, een combinatie van vaardigheden en specifieke informatie die je nodig hebt om bepaalde taken optimaal te kunnen uitvoeren en anderzijds informatie als neerslag van handelen, dat gebruik wordt als verantwoording. Verantwoording op korte en op lange termijn. Dit raakt elkaar, maar is iets anders.

En mijn vraag is hoe zorgen wij, die gericht zijn op het tweede deel, namelijk het afleggen van de verantwoording, een bijdrage kunnen geven bij dat andere aspect, namelijk het ontsluiten van die informatie die je nodig hebt om taken uit te voeren. En deze informatie veroudert voor een deel ongelooflijk snel door nieuwe technieken en voor een ander deel blijft sommige informatie heel erg lang, soms eeuwen, relevant als kennisbron.

Hiervoor zullen we denk ik ongelooflijk goed in gesprek moeten met de business, wat is hoe lang voor hen waarom relevant en hoe wensen ze dat georganiseerd hebben?

Gr Theo

Klaas van der Heijden zei:

Beste Theo e.a.

 

Wij gebruiken voor dit doel al ca 10 jaar de zogenaamde kenniskaart. En succesvol. De keniskaart (denken) lost ook gelijk het semantische "zoekprobleem" op. Dus niet alleen vanuit het document ook niet alleen vanuit de kennis sec maar vooral ook vanuit de bedrijfsvoering. Context en content (meta data) zijn geintegreerd en omvatten het procesdeel (hoe wordt er gewerkt) volledig.

 

Gr Klaas

Hallo Theo,

 

Volgens diverse specialisten is het verschil tussen data en informatie dat informatie gepresenteerde en interpretabele data is. Het verschil tussen kennis en informatie is dan, volgens mij, dat kennis geïnterpreteerde en begrepen informatie is. Data wordt informatie wordt kennis.

 

Bijvoorbeeld, ik kan op data berekeningen en analyses loslaten en presenteren in een grafiek. Die grafiek is dan informatie. Als ik een tijdje naar die grafiek staar, dan vallen mij bepaalde dingen op. Ik zie een herhalend patroon, een ontwikkeling of juist niet. Ik begrijp dan beter hoe (dat stukje van) de wereld werkt. Dat is kennis.

 

Informatie kunnen we vastleggen en bewaren. Ik geloof niet dat we daarover hoeven te discussiëren. Maar kunnen we kennis vastleggen? Oftewel kunnen we begrip borgen?

 

Natuurlijk kan ik proberen om op te schrijven welke kennis ik allemaal uit die grafiek ontleen. Ik geloof alleen niet dat ik volledig kan zijn. Wat haal ik allemaal uit deze grafiek? Wat niet? Hoe ben ik tot dat begrip gekomen? Met name dat laatste is vaak op grond van intuïtie, een optelsom van aangeboren en aangeleerde denkpatronen.

 

Bovendien zou datgene wat ik opschrijf weer door een ander gelezen moeten worden. Het moet geïnterpreteerd worden. Ik heb dus eigenlijk van mijn kennis feitelijk weer informatie gemaakt. Dat moet weer door een ander tot kennis gemaakt moet worden. Informatie wordt kennis wordt informatie wordt kennis et cetera.

 

Wat kunnen wij vanuit onze expertise dus bijdragen aan het behoud van kennis? Wij kunnen de informatie (laten) vastleggen en bewaren die voortkomt uit de berekening van data én wij kunnen de informatie (laten) vastleggen en bewaren die voortkomt uit het overdragen van kennis. Die informatie kan gaan over het handelen van de organisatie (DIV/Archief) of over de omgeving waarin de organisatie handelt (Bibliotheek).

 

Is dat alles? Nee, om van informatie kennis te maken is begrip nodig. Wij kunnen medewerkers helpen om informatie beter te begrijpen; onderwijs en trainingen. Om kennis te "bewaren", moet hier weer informatie van gemaakt worden. Dat noemen we ook wel "vastleggen". Gaan we dus schrijf-cursussen geven? En/of aanmoedigen om te schrijven? Is dat ons pakkie-an?

Beste Theo en Marco,

 

Dat heb ik de afgelopen 10 jaar allemaal overdacht (aangepast) ervaren, met elkaar verbonden en in diverse omgevingen toegepast. Dus ook voor beleidsmakers en voor verantwoording. Het model erachter klopt nu en is inmiddels waterdicht :)

 

Niet (alleen) vanuit DIV maar juist vanuit die andere doelgroepen die jij noemt en 7 domeinen die onlosmakelijk in één kenniskaart vertegenwoordigd zijn. http://www.splitvision.nl/nl/advies-onder-architectuur 

 

Inclusief de semantische samenhang met objectkaarten en subjectkaarten, zodanig dat deze combinatie waarde heeft vanuit en voor de organisatie.

 

Wellicht, als er interesse voor is wil ik wel een keer een dagdeel een (gratis) workshop verzorgen bv in Tilburg bij Yvonne. Dan kan ik jullie mijn kennis en ervaring overdragen zodat deze ook geborgd wordt :)

 

Gr Klaas

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden