We hebben in Medemblik recent het Westfries Archief op bezoek gehad en heeft ons getoetst aan de hand van de 10 KPI's. Een calamiteitenplan ontbreekt nog.

Wie heeft er voor mij een voorbeeld calamiteitenplan dat ik kan gebruiken voor gemeente Medemblik?

Weergaven: 2029

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Beste Mariana,

Mocht je nog geen calamiteitenplan hebben, dan is het zeer de moeite waard om een abonnement te nemen bij Van Waarde, voorheen Documentenwacht. Daarbij kan je in overweging nemen om het plan onderdeel te laten uitmaken van de totale informatiebeveiliging.

Ik hoop dat je respons krijgt. Zie ook de link naar een oudere oproep.

Dank je wel Yvonne. Ik heb wel wat aan je tips. Zeker om het onderdeel van het totale informatiebeveiligingsbeleid te laten zijn. Ik ga verder met mijn zoektocht en ik sta open voor meer tips.

Ik heb een calamiteitenplan in het verleden opgesteld voor de gemeente Barendrecht. Ik kan het toesturen (dan graag je mailadres geven).

Een plan kan ik je hier niet toesturen, maar ik kan wel wat vertellen over hoe ik het actualiseren van ons calamiteitenplan heb aangepakt.

Ik ben begonnen met het doornemen van:

http://www.lopai.nl/pdf/leidraad_calamiteitenplan_archieven.pdf

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie...

http://vanwaarde.eu/documentenwacht/

De paragraaf 'bij brand' (uitgave Lopai, p. 25/26) heb ik vervangen door de tekst dat bij een acute brand de procedures gelden zoals die door de BHV-organisatie zijn opgesteld, met daarbij een paar specifieke aandachtspunten die voor onze archiefruimtes van belang zijn.

Verder ben ik nagegaan wat er moet gebeuren als een calamiteit daadwerkerlijk optreedt, wat en wie je dan nodig hebt, wie de leiding heeft. Ik heb o.a. ook gesproken met een collectiehulpverlener van een grote archiefdienst. Met die informatie kun je afstemming gaan zoeken en afspraken gaan maken met gebouwbeheer, facilitaire zaken, BHV.  De stappenplannen worden daardoor afgestemd op jullie specifieke organisatie en mogelijkheden.

Als jullie brand- en watermelders hebben dan geven deze meldingen aan iemand door. Op dat moment is het niet handig als er een volledig calamiteitenplan doorgenomen moet worden. Je zou korte instructies kunnen maken met wie gebeld moet worden (ook buiten kantooruren) en wat men wel en niet moet doen.

 

Beste Marianne,

Regionaal Archief Tilburg heeft een calamiteitenplan ter beschikking. Je kunt contact met me opnemen via jean-paul.korst@regionaalarchieftilburg.nl

Met vriendelijke groeten,

Jean-Paul Korst

Calamiteitenplan Gemeentearchief Schiedam, Calamiteitenplan Gemeentearchief Ommen en een Handleiding voor het maken van een calamiteitenplan voor collectiebeherende instellingen (ICN).

Meer bruikbare info en voorbeelden vind je op deze webpagina van het LCM. Bijvoorbeeld de 'Calamiteitenwijzer' met korte, praktische instructies voor medewerkers, zoals Annemieke die noemt.

Ik ben bezig met het opstellen van een Calamiteitenplan voor Team Documenten van de gemeente Leiden.

Daarbij noem ik ook hoe om te gaan met verdachte post (poederbrieven, etc.). Ik ben nog op zoek naar een voorbeeld van een protocol voor de behandeling van dreigbrieven en haatmails die gericht aan de gemeente binnenkomen. Heeft iemand een suggestie?


 

Hallo Brigitta,

Heel graag, alle input is welkom!

Alvast bedankt!

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden