De dossiers van de jeugdzorg die overgedragen worden moeten we op 15 jaar zetten (zie artikel VNG). Hoelang bewaren we de dossiers die we nu aanmaken? Als een cliënt nu 3 jaar is, dan is 15 jaar tekort (immers er kan tot 23 jaar aanspraak op de wmo/jeugd-voorziening gedaan worden). Ik denk zelf aan bewaren tot leeftijd cliënt 24 is + 7 (of 15jr.). Is er iemand die hier meer duidelijkheid in kan scheppen?

Brigitta

Weergaven: 3428

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

@Brigitta, zie item veegwet heeft gevolgen dosseirs jeugdzorg.

http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/veegwet-heeft-gevolgen-do...

Ja, in Overijssel hebben we "dossiers" overgekregen maar we zijn nu op basis van de "inhoud" in discussie. "goede geordende en toegankelijke staat" is in het geding en dat juist niet alleen op basis van de Archiefwet

 

Wilma Koolen zei:

Zijn er gemeenten die daadwerkelijk jeugdzorgdossiers ((doorlopend of gesloten na 2013) in beheer hebben overgenomen van de jeugdzorginstellingen zoals in de Aanvullingswet Jeugdzorg is geregeld?

@Brigitta,

Ik had je vraag nog voorgelegd aan de VNG en dit antwoord ontvangen:

Daarbij is aangesloten op de bepalingen in artikelen 55 en 56 van de Wet op de Jeugdzorg. De dossiers moeten 15 jaar bewaard worden, vanaf het moment dat het dossier vervaardigd is voor zolang als nodig voor de zorg. Dossiers van het AMK worden bewaard tenminste tot het jongste kind van het gezin meerderjarig is. (Een en ander voor zover aannemelijk gemaakt kan worden dat het bewaren een bijdrage kan leveren aan het beëindigen van een mogelijke situatie van kindermishandeling, of van belang kan zijn voor een situatie waarin een maatregel met betrekking tot het gezag over een minderjarige overwogen dient te worden.) De ervaring leert namelijk dat zich binnen een gezin na verloop van een aantal jaren nieuwe gevallen kunnen voordoen met betrekking tot jongere kinderen. In verband daarmee is het van belang dat de gegevens over oudere kinderen bewaard worden. Indien er (kopieën van) afgesloten dossiers bij de gemeentelijke instellingen worden bewaard moeten deze te zijner tijd  (ook) te  worden vernietigd.

 

  • Van gemeentelijke archiefbescheiden zullen de bewaartermijnen van de nieuwe dossiers worden vastgelegd in de Selectielijst gemeenten en intergemeentelijke organen 2016. Bij de waardering zal in elk geval rekening worden gehouden met specifieke wetgeving. In de Jeugdwet zijn de bepalingen uit de Wet op de Jeugdzorg over deze dossiers overgenomen in artikel 7.3.8. Daarnaast is in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015 in artikel 5.3.4. bepaald dat het college en het AMHK persoonsgegevens die in het kader van de wet zijn verzameld, voor 15 jaar moeten bewaren, voor zolang zij nodig zijn voor de zorg en voor het AMHK alsmede tenminste tot het jongste kind van het gezin meerderjarig is. Voor 2015 kunt u de termijnen van de BSD Bureaus Jeugdzorg hanteren.

Ik verwijs graag naar deze informatie over de vervreemding en overdracht van de AMK dossiers: https://vng.nl/onderwerpenindex/maatschappelijke-ondersteuning/veil...

Hierin kan je ook de nodige info lezen over de geldende bewaar-/vernietigingstermijn.

Groeten,

Marianne

Ik lees in het rapport:

De wettelijke selectielijst ‘

Selectielijst voor gemeenten en intergemeentelijke organen 2016’ is in dit kader vanaf 1 januari 2015 van toepassing op de AMK dossiers.

Heb ik iets gemist, tijdens mijn vakantie??

groet

Henk

Ha Henk, er zijn wijzigingen door de veegwet, zie deze bijdrage
http://www.breednetwerk.nl/m/blogpost?id=2537796%3ABlogPost%3A85671

Zijn er gemeentearchivarissen of toezichthouders al concreet belast met onderstaande?? en dan met name punt 2.4:

(misschien kunnen we gezamenlijk optrekken)

Bijlage 2. Modelartikel over Informatie en archivering voor overeenkomst met jeugdinstelling

2.1 Opdrachtnemer hanteert bij het beheer van (digitale) archiefbescheiden in dossiers de uitgangspunten van de Jeugdwet en de Archiefwet 1995. Hieronder begrepen de toepassing van de geldende Selectielijst van archiefbescheiden van gemeentelijk en intergemeentelijke organen alsmede de verplichtingen zoals genoemd in bijlage D.

2.2 Vernietiging, ontoegankelijk maken, vervanging, vervreemding en overdracht van dossiers door de Opdrachtnemer geschiedt in samenspraak met de Opdrachtgever.

2.3 Bij beëindiging van de Overeenkomst draagt de Opdrachtnemer zorg voor de overdracht van lopende dossiers, in goede, geordende en toegankelijke staat, aan de organisatie die door de Opdrachtgever wordt aangewezen.

2.4 Toezicht op de naleving van deze afspraken wordt uitgevoerd door de gemeentearchivaris van de Opdrachtgever.

Ja, die veegwet ben ik aan het doorworstelen maar het lijkt alsof de "selectielijst 2016" al is vastgesteld en ook al van toepassing is op "2015" 

"
 
Yvonne Welings zei:

Ha Henk, er zijn wijzigingen door de veegwet, zie deze bijdrage
http://www.breednetwerk.nl/m/blogpost?id=2537796%3ABlogPost%3A85671

@Henk, hoewel ik gemeentearchivaris ben van 12 gemeenten ben ik bij geen een gemeente toezichthouder op het gebied van de jeugdzorg, dat zijn respectievelijk de gemeentearchivaris van 's-Hertogenbosch en die van Breda.

Het is zeker goed om af te stemmen en kennis uit te wisselen. Zo hebben ze bij de gemeente 's-Hertogenbosch een auditcommissie, contactpersoon is Anthony Fokker en/of Marieke Klomp.

Wat de selectielijst betreft, kloppen je bevindingen. Zie ook mijn eerdere antwoord van de VNG, die ik mocht ontvangen.

Henk,

In de regel zou de gemeentelijke selectielijst van toepassing moeten zijn, maar omdat de selectielijst nog niet is vastgesteld staat het volgende b.v. in de factsheet:

Tot de nieuwe Selectielijst van kracht wordt kunt u de termijnen van de BSD Bureaus Jeugdzorg hanteren.

Hopelijk heb ik je vraag verhelderd.

Groeten,

Marianne

In de gemeente Nijmegen is in de Samenwerkingsovereenkomst Sociale wijkteams een archiefparagraaf opgenomen waarin het toezicht op het beheer door de gemeentelijk archiefinspecteur is geregeld.

In aanpalende documenten zoals het Convenant Gegevensuitwisseling zijn richtlijnen vastgelegd voor de dossiervorming. Overigens is de praktijk hier nog weerbarstig.


Artikel 10 Archivering
1. De coördinerend bestuurder zorgt er voor dat de archieven die voortkomen uit de overheidstaak conform de Archiefwet worden beheerd en bewaard. Dit geldt zowel voor digitale documenten en gegevensverzamelingen als voor papieren archieven.
2. De kosten van het beheer komen ten laste van de samenwerkende partijen.
3. Zolang de archieven onder beheer zijn van het sociale wijkteam, zal er periodiek toezicht op het beheer plaatsvinden door de gemeentelijk archiefinspecteur, die ook in kennis gesteld moet worden van eventuele verhuizing van de archieven.
4. Zodra de archieven of gegevensverzamelingen niet meer nodig zijn voor dagelijks gebruik, maar uiterlijk na 20 jaar, worden de archieven in beheer gegeven aan de gemeente Nijmegen om volgens de wettelijke procedure te worden vernietigd of overgebracht naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats.


henk sligman zei:

Zijn er gemeentearchivarissen of toezichthouders al concreet belast met onderstaande?? en dan met name punt 2.4:

(misschien kunnen we gezamenlijk optrekken)

Bijlage 2. Modelartikel over Informatie en archivering voor overeenkomst met jeugdinstelling

2.1 Opdrachtnemer hanteert bij het beheer van (digitale) archiefbescheiden in dossiers de uitgangspunten van de Jeugdwet en de Archiefwet 1995. Hieronder begrepen de toepassing van de geldende Selectielijst van archiefbescheiden van gemeentelijk en intergemeentelijke organen alsmede de verplichtingen zoals genoemd in bijlage D.

2.2 Vernietiging, ontoegankelijk maken, vervanging, vervreemding en overdracht van dossiers door de Opdrachtnemer geschiedt in samenspraak met de Opdrachtgever.

2.3 Bij beëindiging van de Overeenkomst draagt de Opdrachtnemer zorg voor de overdracht van lopende dossiers, in goede, geordende en toegankelijke staat, aan de organisatie die door de Opdrachtgever wordt aangewezen.

2.4 Toezicht op de naleving van deze afspraken wordt uitgevoerd door de gemeentearchivaris van de Opdrachtgever.

Nou staat in de wet "... of zoveel langer als redelijkerwijs uit de zorg van een goed hulpverlener voortvloeit."

Wat is dan het probleem? Dan verleng je ze toch? De wet gaat boven de selectielijst.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden