Hoi collegae,

Bij Tilburg wordt er sinds een aantal jaar gewerkt met de Suites voor het Sociaal Domein (SvhSD). SvhSD is een applicatie die gebruikt wordt door gemeenten en is bedoeld om gegevens te beheren en processen te stroomlijnen en wordt bijvoorbeeld gebruikt om taken te verdelen en informatie uit te wisselen.

In het verleden is er voor gekozen om het bijbehorende DMS niet af te nemen en de applicatie te koppelen aan het al in huis zijnde centrale DMS. We zijn nu van plan om diverse dossiers te vernietigen, maar lopen nu tegen het probleem aan dat er in de applicatie geen goede voorzieningen zijn om te vernietigen (vanwege de hierboven genoemde keuze). Ik begreep van onze applicatiebeheer dat er wel een script bestaat om gegevens te vernietigen, maar dat de leverancier zelf aangeeft te twijfelen of alle gegevens dan wel verwijderd worden. 

Mijn vraag is of andere gemeenten in dezelfde situatie zitten als wij en of zij een oplossing hebben gevonden voor dit probleem. 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Weergaven: 406

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Beste Wouter,

Ook gemeente Goeree-overflakkee worstelt al jaren met dit probleem. Onze applicatiebeheerder van het sociaal domein (Suite4WIZ) geeft aan dat vernietigen van gegevens (documenten+metagegevens) erg lastig is en dat zou komen omdat aan één persoon soms meerdere voorzieningen gekoppeld zijn. Zo kan een persoon zowel een WMO- als een voorziening op grond van de Participatiewet hebben. Indien er een bepaalde voorziening op grond van de Selectielijst vernietigd moet worden, maar er loopt nog een voorziening op grond van de Participatiewet dan wordt het erg lastig. Want alle gegevens zijn aan die ene persoon gekoppeld en dan kan je alleen de persoon en bijbehorende voorzieningen verwijderen. Ik heb haar gevraagd om dit probleem aan te kaarten bij de leverancier en eventueel samen vanuit een gebruikersgroep het probleem aankaarten bij de leverancier. Want op deze manier voldoet de applicatie niet aan de verschillende wetgevingen (AVG en Archiefwet). Dit blijkt echter een lastig onderwerp te zijn.

Indien, zoals jij aangeeft dat een leverancier twijfelt of alle gegevens wel vernietigd worden, dan denk ik dat de leverancier een uitdaging heeft. Indien men niet weet of iets goed werkt dan ga je dit testen en eventueel het probleem oplossen of verhelpen. Zo werken wij ook in onze organisatie.

Er zou rond deze tijd een pilot starten bij Centric met een aantal gemeenten voor het vernietigen binnen de Suite. Wij zouden hieraan meedoen. Hiervoor was echter een update nodig. Deze update is uitgesteld tot het einde van dit jaar. Bij mijn weten is er op dit moment geen (goede) mogelijkheid tot vernietigen binnen de Suite, maar wordt daar door de leverancier wel aan gewerkt. Hopelijk start de pilot eind dit jaar.

Dank voor jullie reacties. Hoe pijnlijk ook, maar ik ben toch blij dat Tilburg niet de enige is met dit probleem. ;-) @Karin Tiel: weet je waar je je als gemeente kunt aanmelden voor deze pilot?

Ik had een gesprek met Centric aangevraagd over de vernietiging binnen de Suites. Daarin vertelden zij over de pilot en naar aanleiding van dit gesprek heb ik onze organisatie aangemeld voor de pilot. Dus direct bij Centric zelf.

Wouter Verdaas zei:

Dank voor jullie reacties. Hoe pijnlijk ook, maar ik ben toch blij dat Tilburg niet de enige is met dit probleem. ;-) @Karin Tiel: weet je waar je je als gemeente kunt aanmelden voor deze pilot?

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden