Hoi,

Voor de implementatie van het DSO zijn natuurlijk vele ontwikkel-, uitwerking- en projectgroepen gestart. Die er vanalles over rapporteren. Wat ik niet echt helder krijg, is welke in het verleden genomen besluiten zoals bijvoorbeeld een bouwvergunning, nummerbeschikkingen e.d. opgenomen dienen te worden in het DSO / LV / CG, of gerelateerde digitale varianten.

Heeft iemand een idee waar ik dat kan vinden of kan iemand mij dat toelichten?

Met vriendelijke groet, Anke

Weergaven: 567

Berichten in deze discussie

 Hoi Anke,

Goed dat je er zo ingedoken bent. Ik ging er altijd vanuit dat men (=burger/bedrijf/klant) vanaf een kaart (locatie) alle info moest kunnen krijgen van/over die plek. Dus ook bijv. oude bodemonderzoeken, vergunningen etc. Maar dat is dus een misverstand? Ik zou graag de info van de link willen bekijken, maar dan moet je weer jezelf registreren e.d. Kun jij de info op een andere manier hier delen?

Bvd,

Conny

Inderdaad, ik sluit me hierbij aan dat het fijn is dat je je in het onderwerp hebt verdiept. Wat mij ook niet duidelijk is of er sprake zal zijn van decentrale archivering zoals bij het OLO en RO -online nu het geval is of er toch voor centrale archivering/systemen wordt gekozen en hoe die bestanden actueel worden gehouden.

Conny, dank voor je antwoord. Destijds was de discussie ook of er in het OLO centraal gearchiveerd ging worden, het feit dat gemeenten autonoom zijn heeft geleid tot een andere decentrale oplossing. De vraag is wanneer je al die ICT mislukkingen van de afgelopen tijd beziet of men ICT technisch in staat is een centrale oplossing te bieden.

Ik ben al geruime tijd lid van het ROM netwerk. maar de aandacht voor archivering zou wat mij betreft verhoogd mogen worden. Mede hierom ben ik ook blij dat Anke deze discussie op BREED heeft geplaatst.

De gang van zaken rondom het OLO en RO online, bestemmingsplannen kunnen nu na al die jaren nog niet gearchiveerd worden en staan op netwerkschijven, mag niet herhaald worden.

http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/roonline-heeft-geen?comment...

http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/leidraad-wabodiv-archiverin...

Zag deze inmiddels gesloten enquête voorbij komen:

De Omgevingswet komt eraan en gemeenten staan daarmee voor een flinke opgave. De VNG ondersteunt gemeenten bij deze opgave. De VNG Academie ontwikkelt – op basis van gesprekken met diverse gemeenten- ondersteuning door middel van leeractiviteiten. Daarbij richt het aanbod zich op drie hoofdpijlers:

 

  • Kerninstrumenten: wat zijn de kerninstrumenten die de omgevingswet biedt? Welke juridische verplichtingen en mogelijkheden brengt de nieuwe wet met zich mee?

 

  • Data: hoe breng je de relevante gegevens op orde? Welke mogelijkheden biedt digitaliseren, welke eisen stelt werken met de omgevingswet aan informatiesystemen?

 

  • Manier van werken: welke ambities heb je als gemeente met de invoering van de omgevingswet? Wat verandert er in de samenwerking met andere partijen, de wisselwerking tussen bewoners en bestuur en in de werkwijze binnen de gemeente?

 

Om te zorgen dat leeractiviteiten aansluiten bij de behoeften van de gemeenten doen wij graag een kort kwalitatief onderzoek onder stakeholders. Dit onderzoek bestaat uit vier open vragen en nog een paar korte gesloten vragen om de antwoorden goed te kunnen ordenen. Via onderstaande knop opent u de behoeftepeiling. Alvast bedankt voor uw medewerking. Met vriendelijke groet, VNG Academie

Toch vraag ik me nog steeds af: moet slechts de info uit oude stukken beschikbaar komen (dus bijvoorbeeld een simpel feit van ja, hier is een bodemverontreiniging geconstateerd in het verleden) of moet men digitaal de oude stukken in zijn geheel kunnen raadplegen?

gr. Conny

Het is een oude vraag, maar twee weken vernam ok
Dat elk DSO leeg wordt opgeleverd en dat het zaak is die te gaan vullen, geen geringe opgave.

En Yvonne, is dat ook ergens schriftelijk vastgelegd, of is er anderszins een aanwijsbare bron?

Zeer interessante kwestie Conny en Yvonne! Dank voor het 'levend' houden van deze relevante vereiste. Want dat is toch ook waarmee alle stakeholders een nieuwe (door)start maken? De voor hen meest relevante informatie beschikbaar hebben? Voor een nieuwe aanvraag wellicht niet nodig maar wel voor de adviserende, faciliterende en toetsende partijen.
Ik heb op dit moment persoonlijk extra interesse hiervoor omdat ik een omgevingsdienst help de basisinformatie intern op orde te krijgen (incl vervanging, overbrengen en vernietigen). Daarnaast ontkom ik er niet aan een doorkijk te maken hoe delen van deze data zo flexibel mogelijk beschikbaar komen richting de DSO LV. En oh ja de archivering na afronding van de zaak. Een extra large puzzel met 16 gemeenten + provincie :)
Mocht ik zelf nog nieuwtjes horen, ontwikkelingen hebben vanuit het project of kan meedenken dan hoor je van mij.

Ik ga begin februari naar een van de Slagsessies Aan de slag met de Omgevingswet. Zie ook https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/actueel/evenementenagenda/eve...

Zal na deze dag op dit topic een kort verslag maken van mijn ervaringen. Zou leuk zijn al ik niet de enige ben die dag vanuit dit platform.

Bijlagen:

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden