Vervangen o.a. Akten van overdracht van auteursrecht of schenkingsovereenkomsten

In het "Handboek en Vervangingsproces" staat:

"Reikwijdte te vervangen archiefbescheiden

De gemeente [...] heeft daarom het voornemen vervanging toe te passen op de archiefbescheiden die, door de gemeente [...] worden ontvangen en opgemaakt bij het uitoefenen van de taken met betrekking tot dienstverlenende en interne processen die uitgevoerd worden met het zaaksysteem [...]".

Archiefbescheiden die door de gemeente [...] worden ontvangen of opgemaakt in het kader van uitvoering van andere taken kunnen niet op grond van dit handboek en bijbehorend vervangingsbesluit worden vervangen."

Deze akten / overeenkomsten vallen onder het proces "Overeenkomsten aangaan" dat in het Handboek opgenomen.

Er zijn twee mogelijkheden: [1] het Handboek aanpassen of [2] de akten niet vervangen.

Wat zijn de juridische consequenties bij de eerste optie?

Omdat wij geen antwoord van onze juristen gekregen, zijn wij nog steeds zoekende naar de juiste beslissing.

Ben benieuwd naar reacties en ervaringen.

Alvast hartelijk dank!

Weergaven: 357

Berichten in deze discussie

handboek aanpassen!
tenzij het om heel bijzondere akten gaat kun je ze gewoon vervangen. Volledigheidshalve: vooropgesteld dat de digitale versies in een voldoende toegeruste digitale omgeving terecht komen.

Toevallig heb ik gisteren een college gevolgd bij R. Klomp over contractrecht. Daar kwam uitgebreid het vraagstuk authenticiteit aan de orde, maar ook de geheimhoudingsplicht. Dat zijn de twee risico gebieden die je moet afwegen bij je besluit.

Wat bij mij in ieder geval is bijgebleven, dat de consequenties vanuit ons vakgebied niet altijd te overzien zijn.

Het handboek is toch de bijlage bij het vervangingsbesluit van het college ? Dan is het niet juist om alleen het handboek aan te passen: het college moet het besluit aanpassen.

Klopt, vervangingsbesluit is een besluit op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht en moet formeel bekend worden gemaakt.

Bedankt voor alle reacties!

@ Jack: het is wel een eenvoudige oplossing, maar het probleem is dat wij weer een uitzondering ga maken (dit proces valt niet onder "dienstverlenende en interne processen").

@  Yvonne: dat klopt. Zijn er cursussen zoals "Recht voor niet-juristen" voor ambtenaren of informatie(archief) specialisten (geen IT recht)?

@Jules: het besluit is te algemeen en gaat over de zaken die in het zaaksysteem (Corsa) worden geregistreerd. Volgens de huidige toegekende cat. 16.1 "Overeenkomsten aangaan" (Selectielijst 2017), valt dat proces onder te vernietigen. Dat betekend dat de ambtenaren moeten deze handmatig aanpassen op "te bewaren". Ik vraag mij af of ze deze kennis (moeten) hebben. 

Is het dan niet verstandiger om het besluit te nemen alles te vervangen (op een enkele uitzondering na)? Eenvoud is soms een hele goede keuze :-)


Nee, het was een cursus van CPO.
https://www.ru.nl/cpo/?gclid=Cj0KCQiAnY_jBRDdARIsAIEqpJ13hVyiRWDagA...
Als gemeentearchivaris behoor ik bij de gemeente Tilburg tot de afdeling Juridische Zaken. Klinkt misschien vreemd, maar in de praktijk erg nuttig. Hoewel ik geen jurist ben, mag ik gewoon aanschuiven bij dit soort colleges.,Heb ik best af en toe veel voordeel van. We hebben met dit vakgebied meer gemeen dan we denken.

mee eens. 

Spelen met Archief- en ander recht is ook leuk. 

mee eens. 

Spelen met Archief- en ander recht is ook leuk. 

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden