Impact verkorting overbrengingstermijn Archiefwet

Motie Segers juni 2016

Tweede Kamerlid Gert-Jan Segers heeft met een aantal andere Kamerleden in juni 2016 een motie ingediend met het verzoek de huidige Archiefwet aan te passen aan de digitale ontwikkelingen en eisen van transparantie door de nu in gebruik zijnde overbrengingstermijnen te verkorten.  Een van de directe aanleidingen voor de motie was het rapport van de Erfgoedinspectie uit december 2015 over de naleving van de Archiefwet (link).

Antwoord Minister Bussemaker augustus 2017

Demissionair Minister Bussemaker heeft op 16 augustus haar antwoord naar de Tweede Kamer gestuurd met een rapport over de impact van de verkorting van de overbrengingstermijn van de Archiefwet:

Het rapport geeft een eerste beeld van de mogelijke effecten bij verkorting van de archiefwettelijke overbrengingstermijn, die momenteel 20 jaar is, vanuit het perspectief van de archiefvormers en de archiefdiensten of archiefbewaarplaatsen. De onderzoekers gaan daarbij in op de verschillende aspecten van duurzame toegankelijkheid en transparantie.

Het rapport laat tevens zien dat er ten aanzien van de financiële impact nog veel onzekerheden zijn. Op het terrein van digitale archivering en overbrenging (naar een e-depot) zijn nog nauwelijks exacte kengetallen beschikbaar, gegeven de transitie waarin overheid en archiefsector zich bevinden.

Een inhoudelijke reactie op de genoemde motie, die het gehele stelsel van de archiefwet en de overheidsinformatie betreft, zal meer tijd en afstemming vergen. Voor een dergelijke reactie verwijs ik naar het beleid van het volgend kabinet.

Nog meer vragen

Het is een belangrijke ontwikkeling voor ons vakgebied waar naast vragen over de (financiële) consequenties er ook andere vraagstukken leven zoals:

  • Wat zijn de kosten voor het op orde brengen van de analoge en digitale archieven in een goed en geordende staat om overbrenging mogelijk te maken. Hoe wordt de digitale duurzaamheid van de meest recente bestanden gewaarborgd?
  • Wat zijn de kosten voor het digitaliseren van veelgebruikte bestanden zoals bouwvergunningen om de dienstverlening naar ambtenaren, burgers en ondernemers te verbeteren?
  • Nu worden archieven na 20 jaar openbaar na fysieke overbrenging naar een archiefbewaarplaats. Is deze werkwijze ook toepasbaar in de digitale wereld ?
  • Wie is verantwoordelijk voor de overbrenging/openbaarheid bij keteninformatie?

Weergaven: 320

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden