Er is een groeiende aandacht voor open overheid, privacy en informatie-veiligheid. In deze groep kunnen interessante ontwikkelingen hierin gedeeld worden met vakgenoten.
Er kan tegenwoordig héél veel met big data. Maar is dit ook ethisch verantwoord? Afgelopen donderdag 14 en vrijdag 15 september stonden in het teken van dit thema bij de gastgemeente Hattem.
In de middag heeft Anna Snel, Independent Scientific Research Professional, het platform meegenomen in de wondere wereld van Big Data. Er zijn verschillende voorbeelden langsgekomen waardoor je getriggerd wordt om na te denken over de mogelijkheden.
Zwanger? Ja zwanger!
Neem bijvoorbeeld het voorbeeld van de winkelketen ‘Target’ uit de Verenigde Staten. Er was eens een dag waarop een man een Target inliep om te klagen bij de manager. Zijn dochter kreeg kortingsbonnen voor babykleren en zwangerschapskleding toegestuurd. Terwijl zijn dochter toch echt niet zwanger was. De manager belde de man een paar dagen later zelfs op, om telefonisch zijn excuses aan te bieden. Maar de excuses van de manager bleken overbodig, de dochter was echt zwanger. Target was door het koopgedrag van de dochter te vergelijken met koopgedrag van zwangere vrouwen in het algemeen, eerder op de hoogte van de zwangerschap dan de vader.
Street Bump
Of al eens gehoord van de app ‘Street bump’? Deze app gebruiken vrijwilligers in Boston om tijdens het rijden data te verzamelen over de conditie van de straten. De app merkt het op als je door een kuil rijdt of als de weg niet helemaal glad is. Door deze informatie real-time inzichtelijk te hebben, wordt het mogelijk gemaakt om korte termijn ‘problemen’ snel aan te pakken en alvast plannen te maken voor lange termijn investeringen.
Waar staan we als gemeente?
Na de inspirerende voorbeelden van Anna nam Eric de Kruik, adviseur sturingsinformatie bij KING, het platform mee in de ervaringen van gemeenten met Big Data. Eric gaf ondermeer aan dat in Nederland een 30-tal gemeenten best al goed op weg zijn in het gebruiken van big data. Ook vestigde hij de aandacht op de initiatieven van KING, zoals koken met data en de KING data science hub. Voor meer informatie zie de website van KING: www.kinggemeenten.nl.
De documentatieplicht houdt in dat u met (elektronische) documenten moet kunnen aantonen dat u de juiste organisatorische en technische maatregelen heeft genomen om aan de AVG te voldoen.
Zodra de AVG van toepassing is, vervalt de plicht om gegevensverwerkingen bij de toezichthouder te melden. In plaats daarvan moeten organisaties zelf een register gaan bijhouden van verwerkingsactiviteiten, een zogenaamd ‘verwerkingsregister’. Doel is dat u op elk moment uw verwerkingen van persoonsgegevens kunt verantwoorden, of anders gezegd: aan kunt tonen dat u, in overeenstemming bent met de bepalingen van de AVG en de juiste organisatorische en technische maatregelen hebt getroffen. U moet dus een privacy-administratie bij gaan houden om de AP op elk moment te kunnen voorzien van informatie over hoe uw organisatie de verwerking van persoonsgegevens heeft geregeld en de veiligheid daarvan heeft geborgd. In het geval u dat niet kunt riskeert u een aanzienlijke boete . Dit wordt de documentatieplicht genoemd.
Kamerbrief over nieuw model gegevensbeschermingseffectbeoordeling rijksdienst
Minister Plasterk (BZK) informeert de Tweede Kamer over het nieuwe model voor gegevensbeschermingseffectbeoordelingen (Privacy Impact Assessment, PIA).
Eenzelfde brief is ook aan de Eerste Kamer gestuurd.
In ruim twee jaar tijd bezochten Frans Backhuijs, Maarten Ruys (oud-gemeentesecretaris van Groningen) en Wim Blok (hoofd Veiligheid in Leiden) 123 gemeenten. Van Aa tot Hunze en van Amsterdam tot Maastricht hebben ze geprobeerd het thema informatieveiligheid op de bestuursagenda te krijgen. Vorige week presenteerden zij hun eindrapportage Durven leren. ‘Alles draait om data.’
Doel van onze bezoeken aan de gemeenten was bestuurders en de Chief Information Security Officers (CISO) samen om de tafel te krijgen. Om met de commissie het gesprek te voeren, het bewustwordingsproces over het belang van informatieveiligheid op gang te brengen en het besef te laten groeien dat gemeenten een schat aan privacy- en concurrentiegevoelige gegevens van inwoners en ondernemers onder hun hoede hebben. Die bewustwording en dat besef moeten leiden tot bestuurlijk eigenaarschap en de bereidheid tot het nemen van concrete maatregelen.
Bij die concrete maatregelen moet gedacht worden aan technische maatregelen. En informatiebeveiliging is voor een belangrijk deel ook de resultante van het juiste gedrag. Het gaat om de juiste combinatie van techniek en gedrag. De verantwoordelijkheid van gemeenten voor informatieveiligheid geldt over de hele linie, van inhuurkracht tot raadslid, voor leveranciers en samenwerkingsverbanden. Het vergt een enorme inspanning van gemeenten om samen met de Informatiebeveiligingsdienst voor gemeenten (IBD) en koepels (zoals de Vereniging van Gemeentesecretarissen, het Nederlands Genootschap van Burgemeesters en de Wethoudersvereniging) te werken aan blijvend bestuurlijk eigenaarschap van informatieveiligheid. Een continu proces van durven leren, niet alleen van incidenten, maar ook van elkaar, de wetenschap en de techniek.
Alle gemeenten hebben de zelfevaluatie informatieveiligheid van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) voor 1 oktober afgerond. De eerste stap in het nieuwe verantwoordingsproces ENSIA is gezet.
Gemeenten hebben hiervoor afgelopen weken de vragen over informatieveiligheid voor de Basisregistratie Persoonsgegevens en de Paspoort Uitvoeringsregeling beantwoord. De RvIG dankt alle gemeenten voor het tijdig invullen van de zelfevaluatie vragen via de ENSIA.nl De RiVG is nu bezig om de managementrapportages voor gemeenten gereed te zetten.
Dat alle gemeenten hun planning op orde hebben is een goed teken voor de resterende zelfevaluatieperiode waarbij gemeenten checken of hun informatiebeveiliging op orde is. Deze duurt nog tot 31 december 2017.
Volgend jaar deadline eind december
De verantwoordingsprocessen over de informatiebeveiliging van gemeenten zijn dit jaar voor het eerst samengevoegd. De wetgeving over de verantwoording van BRP/PUN kon echter nog niet worden aangepast. Vandaar dat dit jaar eenmalig een vervroegde deadline is gehanteerd. Vanaf 2018 valt de deadline ook op 31 december, zodat het verantwoordingsproces over BRP/PUN, gelijkloopt met de overige verantwoordingsprocessen die onder ENSIA vallen.
Vanaf 25 mei 2018 moeten overheden en bedrijfsleven voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze verordening vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De AVG stelt strengere eisen en voorwaarden dan de Wbp. Zo worden de rechten van burgers versterkt en de verplichtingen van organisaties nemen toe. Dat is belangrijk, want privacy is een grondrecht.
Aanpak en best practices
Binnen de overheid is iedere organisatie - zoals ministeries en gemeenten - zelf verantwoordelijk voor het tijdig voldoen aan de AVG. Deze pagina laat zien hoe het ministerie van Veiligheid en Justitie (VenJ) daar invulling aan geeft, door documenten over de aanpak en best practices te delen. Producten die het netwerk van Privacy Officers binnen VenJ samen ontwikkelt. De documenten zijn bedoeld ter inspiratie voor professionals die zich bezig houden met privacy en de implementatie van de AGV. Binnen en buiten VenJ.
Van de overheid wordt verlangd dat deze zo transparant mogelijk functioneert. Het is zelfs een grondwettelijk recht om overheidsinformatie op te kunnen vragen. De roep om nog meer transparantie is van alle dag. Maar ook de bescherming van de privacy wordt met meer regelmaat afgedwongen. Een continu spanningsveld dus waar de overheidsjurist zich mee geconfronteerd ziet. Dat spanningsveld is al merkbaar onder de huidige wetgeving, zoals de Wet openbaarheid van bestuur en de Wet bescherming persoonsgegevens. Naderende regelgeving zoals de Algemene verordening gegevensverwerking (AVG) en (mogelijk) de Wet open overheid zullen dat spanningsveld alleen maar vergroten.
In deze ontbijtbijeenkomst wordt specifiek voor overheidsjuristen ingegaan op dit spanningsveld. De belangrijkste aspecten van de Wob, de Wbp en straks de Wet open overheid en de AVG komen aan bod. Vooral de samenhang c.q. samenloop wordt besproken omdat hierbij het spanningsveld duidelijk merkbaar wordt. Na afloop is voor de aanwezigen een exemplaar van het themanummer van de Gemeentestem over privacy en informatie-uitwisseling door gemeenten beschikbaar. Een van de sprekers tijdens de bijeenkomst, Cornelis van der Sluis, heeft een bijdrage geleverd aan dit themanummer.
De ontbijtbijeenkomst is specifiek bedoeld voor overheidsjuristen. Het inhoudelijke programma van de bijeenkomst volgt op korte termijn. Enthousiast geworden, kunt u zich al wel aanmelden
Begrijpelijk: de oprichting van een groep voor privacy en informatieveiligheid. Maar wat zijn de overwegingen om deze twee onderwerpen in één groep te behandelen? Ze liggen wel enigszins in elkaars verlengde, maar anderzijds zijn er toch ook duidelijke verschillen, of zie ik dat verkeerd?
Deze maand is het zover. Oktober is de maand van de privacy. Een initiatief van Kennisnet om aandacht te vragen voor het privacy-vraagstuk. Er wordt o.a. een conferentie georganiseerd en scholen kunnen hun kennis van het privacy-vraagstuk testen. Dit alles met als doel ervoor te zorgen dat iedereen straks (mei 2018) voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
De Algemene Verordening Gegevensbescherming
De Algemene Verordening Gegevensbescherming is opgesteld door de Europese Unie. Het doel is om privacy van burgers op Europees niveau te regelen. Dit vanwege de toenemende uitwisseling van gegevens op internaitionaal niveau. Ook gegeven het feit dat Europeanen steeds meer Europeaan worden in die zin dat zij nog wel eens in een ander land gaan wonen en dan moeten weten waar ze aan toe zijn.
De AVG zorgt er voor dat er binnen organisaties die met persoonsgegevens werken allerlei maatregelen getroffen moeten zijn om eervoor te zorgen dat die gegevens goed beveiligd zijn. Bij organisaties die niet aan de regels voldoen en getroffen worden door een datalek kunnen geconfronteerd worden met huizenhoge boetes. Wie hier meer over wil weten verwijs ik naar mijn blog over dit onderwerp in augustus van dit jaar.
Integraal informatiebeveiligingsplan nodig
De afgelopen tijd hebben veel scholen en stichtingen energie gestoken in het afsluiten van bewerkersovereenkomsten met hun leveranciers en dienstverleners. De meesten hebben inmiddels ook een procedure opgesteld voor de afhandeling van datalekken. Echter, om aan de wetgeving te voldoen is veel meer nodig.
Iedere onderwijsinstelling moet in principe een integraal informatiebeveiligingsplan opstellen om – wat zo mooi heet – zowel de integriteit, vertrouwelijkheid alsook de beschikbaarheid van (persoons)gegevens veilig te stellen. Handig hulpmiddel hierbij is bijvoorbeeld de Code voor Informatiebeveiliging. In de gezondheidszorg en bij gemeenten heeft men informatiebeveiliging op veel plaatsen al ingericht op basis van deze “good practice”. In het onderwijs ben ik nog maar weinig instellingen tegen gekomen die zich op basis van deze NEN-norm hebben laten certificeren. Hetgeen een boete kan voorkomen op het moment dat je met een datalek geconfronteerd wordt.
Het opstellen van een integraal informatiebeveiligingsplan op basis van de Code voor Informatiebeveiliging is geen sinecure. Laat staan dat je in mei 2018 alle maatregelen hebt doorgevoerd om aan de Code te voldoen. Maar je moet een keer beginnen. De maand van de privacy is dan misschien een goed moment. Zie ook privacyconvenant onderwijs.
Na vaststelling en publicatie van het nieuwe Suwinet normenkader in april 2017 zijn er veel vragen binnengekomen bij het implementatieteam ‘Borging veilige gegevensuitwisseling via Suwinet’.
Bijvoorbeeld: wat is het verschil tussen het oude en nieuwe normenkader en hoe komt de BIG terug in het nieuwe normenkader? Hoe kan het geïmplementeerd worden? Wat is de relatie met ENSIA en hoe kunnen de conformiteitsindicatoren worden geduid?
Handreiking
Het implementatieteam van Borging veilige gegevensuitwisselingen via Suwinet (BVGS) heeft daarvoor een handreiking gemaakt: Handreiking Implementatie Specifiek Suwinet-normenkader Afnemers 2017.
De handreiking gaat in op de volgende elementen: • Het leggen van de relaties tussen de verschillende onderwerpen • Verschillen oud en nieuw normenkader • Handvatten om het nieuwe Suwinet-normenkader te implementeren • Relatie tussen nieuw normenkader en ENSIA
Sinds de livegang van ENSIA per 1 juli van dit jaar, is er door het implementatieteam van KING, de RvIG, ICTU en het projectteam van BZK hard toegewerkt naar de eerste verantwoordingsronde voor de stelsels BRP en PUN. Dankzij de goede samenwerking is op 1 oktober een eerste mijlpaal behaald met het invullen en inleveren van de vragenlijsten door alle 388 gemeenten. Dus een respons van 100%!
Alle 6 de stelsels nu beschikbaar in ENSIA
Op 2 oktober is een belangrijke vervolgstap gezet in de implementatie van ENSIA met het beschikbaar stellen van de vragenlijsten voor de stelsels BAG en BGT. Daarmee ondersteunt ENSIA nu alle 6 de stelsels die zijn voorzien in de huidige opzet van het verantwoordingsstelsel.
Eén slimme verantwoording voor informatieveiligheid
Dankzij ENSIA werken alle gemeenten sinds 1 juli met één verantwoordingstool voor informatieveiligheid. Met ENSIA heeft het gemeentebestuur meer inzicht in de stand van zaken van de informatieveiligheid, kan het beter sturen op informatieveiligheid en kan het er verantwoording over afleggen aan de gemeenteraad. Voorheen waren er aparte audits en verantwoording voor de Basisregistratie Personen (BRP), Paspoortuitvoeringsregeling (PUN), Digitale persoonsidentificatie (DigiD), Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en de Structuur uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen (SUWInet). Met ENSIA legt een gemeente in één keer slim verantwoording af over informatieveiligheid. De verantwoording sluit aan bij de gemeentelijke P&C-cyclus en is in lijn met de Baseline Informatieveiligheid Nederlandse Gemeenten (BIG). ENSIA is een initiatief van de VNG en de ministeries van BZK, I&M en SZW.
De AVG is van toepassing op persoonsgegevens die nu al in de archiefbewaarplaatsen zijn opgenomen in analoge dossiers. Er zijn wel beperkingen op de openbaarheid doorgevoerd op dossiers maar meer van inhoudelijke aard van het dossier, niet of er persoonsgegevens in voorkomen en of die voor betrokkenen nadelig kunnen zijn. Ik vermoed dat veel archiefinstellingen soortgelijk werken. De AVG heeft een tegenstelling in het beschikbaar stellen van (persoons)gegevens in relatie tot de Archiefwet. Het beschikbaar stellen van analoge en digitale persoonsgegevens heeft een bepaald risico voor de verantwoordelijke verwerker, de beheerder en voor betrokkenen. Als archiefinstelling moet je daar afwegingen in maken met het gevaar dat per instelling verschillende interpretaties gemaakt worden. Volgens mij een onwenselijke situatie voor alle actoren en betrokkenen. Moet hier niet een centrale opzet voor gemaakt worden? VNG/KING of het Nationaal Archief zou hier regie in kunnen nemen.
Yvonne Welings
Gemeentebestuurder: word eigenaar van informatieveiligheid!
https://vng.nl/onderwerpenindex/dienstverlening-en-informatiebeleid...
29 Sept 2017
Yvonne Welings
Terugblik kennisplatform ‘Big data & Ethiek’
Er kan tegenwoordig héél veel met big data. Maar is dit ook ethisch verantwoord? Afgelopen donderdag 14 en vrijdag 15 september stonden in het teken van dit thema bij de gastgemeente Hattem.
Uitgebreide informatie over het programma en de sprekers vindt u in deze brochure Big data & ethiek
Big data, niks is gek genoeg!
In de middag heeft Anna Snel, Independent Scientific Research Professional, het platform meegenomen in de wondere wereld van Big Data. Er zijn verschillende voorbeelden langsgekomen waardoor je getriggerd wordt om na te denken over de mogelijkheden.
Zwanger? Ja zwanger!
Neem bijvoorbeeld het voorbeeld van de winkelketen ‘Target’ uit de Verenigde Staten. Er was eens een dag waarop een man een Target inliep om te klagen bij de manager. Zijn dochter kreeg kortingsbonnen voor babykleren en zwangerschapskleding toegestuurd. Terwijl zijn dochter toch echt niet zwanger was. De manager belde de man een paar dagen later zelfs op, om telefonisch zijn excuses aan te bieden. Maar de excuses van de manager bleken overbodig, de dochter was echt zwanger. Target was door het koopgedrag van de dochter te vergelijken met koopgedrag van zwangere vrouwen in het algemeen, eerder op de hoogte van de zwangerschap dan de vader.
Street Bump
Of al eens gehoord van de app ‘Street bump’? Deze app gebruiken vrijwilligers in Boston om tijdens het rijden data te verzamelen over de conditie van de straten. De app merkt het op als je door een kuil rijdt of als de weg niet helemaal glad is. Door deze informatie real-time inzichtelijk te hebben, wordt het mogelijk gemaakt om korte termijn ‘problemen’ snel aan te pakken en alvast plannen te maken voor lange termijn investeringen.
Waar staan we als gemeente?
Na de inspirerende voorbeelden van Anna nam Eric de Kruik, adviseur sturingsinformatie bij KING, het platform mee in de ervaringen van gemeenten met Big Data. Eric gaf ondermeer aan dat in Nederland een 30-tal gemeenten best al goed op weg zijn in het gebruiken van big data. Ook vestigde hij de aandacht op de initiatieven van KING, zoals koken met data en de KING data science hub. Voor meer informatie zie de website van KING: www.kinggemeenten.nl.
https://www.telengy.nl/actueel/terugblik-kennisplatform-big-data-et...
1 Okt 2017
Yvonne Welings
Zodra de AVG geldt, heeft u als organisatie een documentatieplicht
26-09-2017 | ict / data, privacy | 0 Reacties
De documentatieplicht houdt in dat u met (elektronische) documenten moet kunnen aantonen dat u de juiste organisatorische en technische maatregelen heeft genomen om aan de AVG te voldoen.
Zodra de AVG van toepassing is, vervalt de plicht om gegevensverwerkingen bij de toezichthouder te melden. In plaats daarvan moeten organisaties zelf een register gaan bijhouden van verwerkingsactiviteiten, een zogenaamd ‘verwerkingsregister’. Doel is dat u op elk moment uw verwerkingen van persoonsgegevens kunt verantwoorden, of anders gezegd: aan kunt tonen dat u, in overeenstemming bent met de bepalingen van de AVG en de juiste organisatorische en technische maatregelen hebt getroffen. U moet dus een privacy-administratie bij gaan houden om de AP op elk moment te kunnen voorzien van informatie over hoe uw organisatie de verwerking van persoonsgegevens heeft geregeld en de veiligheid daarvan heeft geborgd. In het geval u dat niet kunt riskeert u een aanzienlijke boete . Dit wordt de documentatieplicht genoemd.
https://www.werkenalscommissaris.nl/avg-zorgt-voor-documentatieplicht/
1 Okt 2017
Yvonne Welings
Kamerbrief over nieuw model gegevensbeschermingseffectbeoordeling rijksdienst
Minister Plasterk (BZK) informeert de Tweede Kamer over het nieuwe model voor gegevensbeschermingseffectbeoordelingen (Privacy Impact Assessment, PIA).
Eenzelfde brief is ook aan de Eerste Kamer gestuurd.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/09/29/kam...
1 Okt 2017
Yvonne Welings
Wat zijn de risico’s bij overtreding van de AVG? Deel 1: boetes
https://ictrecht.nl/2017/09/25/wat-zijn-de-risicos-bij-overtreding-...
2 Okt 2017
Yvonne Welings
Betoog Frans Backhuijs: 'Voel je eigenaar van informatieveiligheid'
Nummer 15, 6 oktober 2017
frans_backhuijs_-_bij_betoog.jpg
Doel van onze bezoeken aan de gemeenten was bestuurders en de Chief Information Security Officers (CISO) samen om de tafel te krijgen. Om met de commissie het gesprek te voeren, het bewustwordingsproces over het belang van informatieveiligheid op gang te brengen en het besef te laten groeien dat gemeenten een schat aan privacy- en concurrentiegevoelige gegevens van inwoners en ondernemers onder hun hoede hebben. Die bewustwording en dat besef moeten leiden tot bestuurlijk eigenaarschap en de bereidheid tot het nemen van concrete maatregelen.
Bij die concrete maatregelen moet gedacht worden aan technische maatregelen. En informatiebeveiliging is voor een belangrijk deel ook de resultante van het juiste gedrag. Het gaat om de juiste combinatie van techniek en gedrag. De verantwoordelijkheid van gemeenten voor informatieveiligheid geldt over de hele linie, van inhuurkracht tot raadslid, voor leveranciers en samenwerkingsverbanden. Het vergt een enorme inspanning van gemeenten om samen met de Informatiebeveiligingsdienst voor gemeenten (IBD) en koepels (zoals de Vereniging van Gemeentesecretarissen, het Nederlands Genootschap van Burgemeesters en de Wethoudersvereniging) te werken aan blijvend bestuurlijk eigenaarschap van informatieveiligheid. Een continu proces van durven leren, niet alleen van incidenten, maar ook van elkaar, de wetenschap en de techniek.
https://vng.nl/betoog-frans-backhuijs-voel-je-eigenaar-van-informat...
5 Okt 2017
Yvonne Welings
100% respons bij eerste verantwoordingsronde informatieveiligheid
26 september 2017
Alle gemeenten hebben de zelfevaluatie informatieveiligheid van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) voor 1 oktober afgerond. De eerste stap in het nieuwe verantwoordingsproces ENSIA is gezet.
Gemeenten hebben hiervoor afgelopen weken de vragen over informatieveiligheid voor de Basisregistratie Persoonsgegevens en de Paspoort Uitvoeringsregeling beantwoord. De RvIG dankt alle gemeenten voor het tijdig invullen van de zelfevaluatie vragen via de ENSIA.nl De RiVG is nu bezig om de managementrapportages voor gemeenten gereed te zetten.
Dat alle gemeenten hun planning op orde hebben is een goed teken voor de resterende zelfevaluatieperiode waarbij gemeenten checken of hun informatiebeveiliging op orde is. Deze duurt nog tot 31 december 2017.
Volgend jaar deadline eind december
De verantwoordingsprocessen over de informatiebeveiliging van gemeenten zijn dit jaar voor het eerst samengevoegd. De wetgeving over de verantwoording van BRP/PUN kon echter nog niet worden aangepast. Vandaar dat dit jaar eenmalig een vervroegde deadline is gehanteerd. Vanaf 2018 valt de deadline ook op 31 december, zodat het verantwoordingsproces over BRP/PUN, gelijkloopt met de overige verantwoordingsprocessen die onder ENSIA vallen.
Meer informatie
Op de ENSIA pagina's vindt u meer informatie.
5 Okt 2017
Yvonne Welings
Algemene Verordening Gegevensbescherming bij VenJ
Vanaf 25 mei 2018 moeten overheden en bedrijfsleven voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze verordening vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De AVG stelt strengere eisen en voorwaarden dan de Wbp. Zo worden de rechten van burgers versterkt en de verplichtingen van organisaties nemen toe. Dat is belangrijk, want privacy is een grondrecht.
Aanpak en best practices
Binnen de overheid is iedere organisatie - zoals ministeries en gemeenten - zelf verantwoordelijk voor het tijdig voldoen aan de AVG. Deze pagina laat zien hoe het ministerie van Veiligheid en Justitie (VenJ) daar invulling aan geeft, door documenten over de aanpak en best practices te delen. Producten die het netwerk van Privacy Officers binnen VenJ samen ontwikkelt. De documenten zijn bedoeld ter inspiratie voor professionals die zich bezig houden met privacy en de implementatie van de AGV. Binnen en buiten VenJ.
https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-veiligheid-...
5 Okt 2017
Yvonne Welings
Bijeenkomst Privacy en Openbaarheid
Van de overheid wordt verlangd dat deze zo transparant mogelijk functioneert. Het is zelfs een grondwettelijk recht om overheidsinformatie op te kunnen vragen. De roep om nog meer transparantie is van alle dag. Maar ook de bescherming van de privacy wordt met meer regelmaat afgedwongen. Een continu spanningsveld dus waar de overheidsjurist zich mee geconfronteerd ziet. Dat spanningsveld is al merkbaar onder de huidige wetgeving, zoals de Wet openbaarheid van bestuur en de Wet bescherming persoonsgegevens. Naderende regelgeving zoals de Algemene verordening gegevensverwerking (AVG) en (mogelijk) de Wet open overheid zullen dat spanningsveld alleen maar vergroten.
In deze ontbijtbijeenkomst wordt specifiek voor overheidsjuristen ingegaan op dit spanningsveld. De belangrijkste aspecten van de Wob, de Wbp en straks de Wet open overheid en de AVG komen aan bod. Vooral de samenhang c.q. samenloop wordt besproken omdat hierbij het spanningsveld duidelijk merkbaar wordt. Na afloop is voor de aanwezigen een exemplaar van het themanummer van de Gemeentestem over privacy en informatie-uitwisseling door gemeenten beschikbaar. Een van de sprekers tijdens de bijeenkomst, Cornelis van der Sluis, heeft een bijdrage geleverd aan dit themanummer.
De ontbijtbijeenkomst is specifiek bedoeld voor overheidsjuristen. Het inhoudelijke programma van de bijeenkomst volgt op korte termijn. Enthousiast geworden, kunt u zich al wel aanmelden
https://www.tenholternoordam.nl/evenement/bijeenkomst-privacy-en-op...
8 Okt 2017
Antony Fokker
Begrijpelijk: de oprichting van een groep voor privacy en informatieveiligheid. Maar wat zijn de overwegingen om deze twee onderwerpen in één groep te behandelen? Ze liggen wel enigszins in elkaars verlengde, maar anderzijds zijn er toch ook duidelijke verschillen, of zie ik dat verkeerd?
8 Okt 2017
Peter Westerhof LL.M MIM
Interessant, 'Privacy & Security'.
Heeft iemand al gezien dat het 'slotje' ontbreekt in de adresbalk?
Hmmmm?
8 Okt 2017
Yvonne Welings
Oktober: de maand van de privacy
Deze maand is het zover. Oktober is de maand van de privacy. Een initiatief van Kennisnet om aandacht te vragen voor het privacy-vraagstuk. Er wordt o.a. een conferentie georganiseerd en scholen kunnen hun kennis van het privacy-vraagstuk testen. Dit alles met als doel ervoor te zorgen dat iedereen straks (mei 2018) voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
De Algemene Verordening Gegevensbescherming
De Algemene Verordening Gegevensbescherming is opgesteld door de Europese Unie. Het doel is om privacy van burgers op Europees niveau te regelen. Dit vanwege de toenemende uitwisseling van gegevens op internaitionaal niveau. Ook gegeven het feit dat Europeanen steeds meer Europeaan worden in die zin dat zij nog wel eens in een ander land gaan wonen en dan moeten weten waar ze aan toe zijn.
De AVG zorgt er voor dat er binnen organisaties die met persoonsgegevens werken allerlei maatregelen getroffen moeten zijn om eervoor te zorgen dat die gegevens goed beveiligd zijn. Bij organisaties die niet aan de regels voldoen en getroffen worden door een datalek kunnen geconfronteerd worden met huizenhoge boetes. Wie hier meer over wil weten verwijs ik naar mijn blog over dit onderwerp in augustus van dit jaar.
Integraal informatiebeveiligingsplan nodig
De afgelopen tijd hebben veel scholen en stichtingen energie gestoken in het afsluiten van bewerkersovereenkomsten met hun leveranciers en dienstverleners. De meesten hebben inmiddels ook een procedure opgesteld voor de afhandeling van datalekken. Echter, om aan de wetgeving te voldoen is veel meer nodig.
Iedere onderwijsinstelling moet in principe een integraal informatiebeveiligingsplan opstellen om – wat zo mooi heet – zowel de integriteit, vertrouwelijkheid alsook de beschikbaarheid van (persoons)gegevens veilig te stellen. Handig hulpmiddel hierbij is bijvoorbeeld de Code voor Informatiebeveiliging. In de gezondheidszorg en bij gemeenten heeft men informatiebeveiliging op veel plaatsen al ingericht op basis van deze “good practice”. In het onderwijs ben ik nog maar weinig instellingen tegen gekomen die zich op basis van deze NEN-norm hebben laten certificeren. Hetgeen een boete kan voorkomen op het moment dat je met een datalek geconfronteerd wordt.
Het opstellen van een integraal informatiebeveiligingsplan op basis van de Code voor Informatiebeveiliging is geen sinecure. Laat staan dat je in mei 2018 alle maatregelen hebt doorgevoerd om aan de Code te voldoen. Maar je moet een keer beginnen. De maand van de privacy is dan misschien een goed moment. Zie ook privacyconvenant onderwijs.
https://www.ev.nl/2017/10/05/oktober-de-maand-van-de-privacy/
9 Okt 2017
Yvonne Welings
Handreiking Suwinet-normenkader 2017 nu beschikbaar
Na vaststelling en publicatie van het nieuwe Suwinet normenkader in april 2017 zijn er veel vragen binnengekomen bij het implementatieteam ‘Borging veilige gegevensuitwisseling via Suwinet’.
Bijvoorbeeld: wat is het verschil tussen het oude en nieuwe normenkader en hoe komt de BIG terug in het nieuwe normenkader? Hoe kan het geïmplementeerd worden? Wat is de relatie met ENSIA en hoe kunnen de conformiteitsindicatoren worden geduid?
Handreiking
Het implementatieteam van Borging veilige gegevensuitwisselingen via Suwinet (BVGS) heeft daarvoor een handreiking gemaakt: Handreiking Implementatie Specifiek Suwinet-normenkader Afnemers 2017.
De handreiking gaat in op de volgende elementen:
• Het leggen van de relaties tussen de verschillende onderwerpen
• Verschillen oud en nieuw normenkader
• Handvatten om het nieuwe Suwinet-normenkader te implementeren
• Relatie tussen nieuw normenkader en ENSIA
https://vng.nl/onderwerpenindex/werk-en-inkomen/suwinet/nieuws/hand...
9 Okt 2017
Yvonne Welings
100% respons bij eerste verantwoordingsronde ENSIA
Nieuws 5 oktober 2017
Sinds de livegang van ENSIA per 1 juli van dit jaar, is er door het implementatieteam van KING, de RvIG, ICTU en het projectteam van BZK hard toegewerkt naar de eerste verantwoordingsronde voor de stelsels BRP en PUN. Dankzij de goede samenwerking is op 1 oktober een eerste mijlpaal behaald met het invullen en inleveren van de vragenlijsten door alle 388 gemeenten. Dus een respons van 100%!
Alle 6 de stelsels nu beschikbaar in ENSIA
Op 2 oktober is een belangrijke vervolgstap gezet in de implementatie van ENSIA met het beschikbaar stellen van de vragenlijsten voor de stelsels BAG en BGT. Daarmee ondersteunt ENSIA nu alle 6 de stelsels die zijn voorzien in de huidige opzet van het verantwoordingsstelsel.
Eén slimme verantwoording voor informatieveiligheid
Dankzij ENSIA werken alle gemeenten sinds 1 juli met één verantwoordingstool voor informatieveiligheid. Met ENSIA heeft het gemeentebestuur meer inzicht in de stand van zaken van de informatieveiligheid, kan het beter sturen op informatieveiligheid en kan het er verantwoording over afleggen aan de gemeenteraad.
Voorheen waren er aparte audits en verantwoording voor de Basisregistratie Personen (BRP), Paspoortuitvoeringsregeling (PUN), Digitale persoonsidentificatie (DigiD), Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en de Structuur uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen (SUWInet). Met ENSIA legt een gemeente in één keer slim verantwoording af over informatieveiligheid. De verantwoording sluit aan bij de gemeentelijke P&C-cyclus en is in lijn met de Baseline Informatieveiligheid Nederlandse Gemeenten (BIG). ENSIA is een initiatief van de VNG en de ministeries van BZK, I&M en SZW.
https://www.digitaleoverheid.nl/nieuws/100-respons-eerste-verantwoo...
10 Okt 2017
Hans Pieterse
De AVG is van toepassing op persoonsgegevens die nu al in de archiefbewaarplaatsen zijn opgenomen in analoge dossiers. Er zijn wel beperkingen op de openbaarheid doorgevoerd op dossiers maar meer van inhoudelijke aard van het dossier, niet of er persoonsgegevens in voorkomen en of die voor betrokkenen nadelig kunnen zijn. Ik vermoed dat veel archiefinstellingen soortgelijk werken. De AVG heeft een tegenstelling in het beschikbaar stellen van (persoons)gegevens in relatie tot de Archiefwet. Het beschikbaar stellen van analoge en digitale persoonsgegevens heeft een bepaald risico voor de verantwoordelijke verwerker, de beheerder en voor betrokkenen. Als archiefinstelling moet je daar afwegingen in maken met het gevaar dat per instelling verschillende interpretaties gemaakt worden. Volgens mij een onwenselijke situatie voor alle actoren en betrokkenen. Moet hier niet een centrale opzet voor gemaakt worden? VNG/KING of het Nationaal Archief zou hier regie in kunnen nemen.
10 Okt 2017