In onze organisatie lopen we er tegenaan hoe we het beste projecten van het fysieke domein kunnen archiveren op een werkbare manier in het zaaksysteem JOIN op basis van de i-Navigator of elders (bijv. M365). Het verschil zit hem voornamelijk in de gedachtegang van projectmatig werken volgens een bepaalde mappenstructuur binnen het fysieke domein en het zaakgericht werken als filosofie van de organisatie.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat grote projecten die volgens een bepaalde mappenstructuur worden verwerkt alsnog op de juiste archiefplaats - het liefst in het zaaksysteem - krijgen, zodat we ervoor kunnen zorgen dat de juiste bewaartermijnen aan de projecten worden gekoppeld en de stukken ook vindbaar zijn.
(zie voorbeeld: Mappenstructuur – Projecten
Voorbereidingen
01 Informatie
02 Projectplan
03 Vergunningen
04 Nutsvoorzieningen
05 Bodem en grondwater
06 Tekeningen
07 Bestek
08 Aanbesteden
09 Afbeeldingen
10 Planning
11 Bouwkundige opname
Uitvoering
01 Werkbestek
02 Vergadering – agenda – verslag
03 Planning
04 Oplevering – opleverdossier
05 Projectdocumenten – bonnen
06 Grond – grondwater
07 Beoordeling aannemer
08 Weekrapporten
09 CAR-verzekering
10 Afbeeldingen
11 Kwaliteitsregistraties
Financiën
01 Offertes en opdrachten
02 Rekeningen
03 Termijnen en AWR
04 Ramingen
05 Subsidies
Communicatie en omgevingsmanagement
01 Inwonersavond
02 Nieuwsbrieven
03 Bewonersbrieven
04 Persberichten
05 Adressen
06 Bouwbord
07 Parkeerontheffingen
08 Spelen
09 Afkoppelen HWA
10 Bruikleen strandrolstoel)
Ik hoor graag welke praktische oplossingen/werkwijzen er zijn (ik weet dat het namelijk ook altijd of houding en gedrag neerkomt).
Marnix Schoeters
Hier zijn een paar voorstellen:
De mappenstructuur is al ingedeeld volgens de fasen van het project, die achtereenvolgend worden uitgevoerd. Dat maakt het registreren al eenvoudiger, doordat niet alle mappen tegelijkertijd gevuld worden.
Zorg dat DIV voor de start van het project, dus bij de voorbereiding al betrokken is en begin dan ook al met archiveren, niet achteraf. Zo kun je:
- tijdschrijven, zodat de kosten van het archiveren ook op de rekening van het project komen en niet voor rekening van de algemene bedrijfsvoering
- DIV-medewerkers laten beoordelen welke documenten gearchiveerd moeten worden
- zorgen dat de projectstukken real-time ontsloten worden en op de juiste plaats in het DMS/archief beschikbaar zijn
- zorgen dat je documentaire informatie betrouwbaar en relevant is
- zorgen dat er geen twijfel bestaat over wat nog wel en wat nog niet gearchiveerd moet worden
- zorgen dat er achteraf geen berg werk op DIV afkomt: aan het eind van het project is het ook volledig gearchiveerd
Maak duidelijke afspraken over hoe je aangeeft dat documenten een klad, concept of definitieve status hebben.
Koppel de (zaak)dossiers en documenten op metadata niveau aan elkaar door het toekennen van een unieke projectcode. Zo kun je makkelijk je projectbestand onderscheiden van de rest van je archief.
Beslis vooraf of je de bewaartermijnen bij het afsluiten van de zaken laat ingaan (kortdurende projecten), of dat je die bij het voltooien van fasen of het hele project laat ingaan (langdurende projecten). Verder hoef je voor projecten geen andere bewaartermijnen toe te passen dan er in de selectielijst staan.
Go Opleidingen heeft een cursus “Projectarchivering”, die ik van harte kan aanbevelen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
op zaterdag