Wet kwaliteitsborging, parkeergarage Nieuwegein en centrale dossiervorming

Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen (Wkb)

De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) is op 1 januari 2024 in werking getreden en wordt gefaseerd ingevoerd tot 2028. De wet is/was bedoeld om de bouwkwaliteit te verbeteren en de positie van opdrachtgevers te versterken 

Belangrijkste veranderingen:

  • Onafhankelijke kwaliteitsborgers controleren of een bouwwerk voldoet aan de technische eisen, tijdens ontwerp en bouw.
  • Aansprakelijkheid van de aannemer wordt vergroot: gebreken moeten worden hersteld, ook als ze pas later ontdekt worden.
  • Financiële bescherming voor opdrachtgevers: 5% van de aanneemsom kan bij de notaris worden gestald en pas worden vrijgegeven als alle gebreken zijn verholpen.
  • Gefaseerde invoering: eerst voor eenvoudige bouwwerken (gevolgklasse 1), zoals eengezinswoningen en kleine bedrijfspanden. 

Parkeergarage Nieuwegein – Instorting en Onderzoek

Op 26 mei 2024 stortten de hellingbanen van de parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein in. Gelukkig vielen er geen gewonden, maar de schade was aanzienlijk, 

Oorzaken volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV):

  • Ontwerpfouten: de verbindingen van de hellingbanen waren te zwak.
  • Wijzigingen tijdens de bouw zonder voldoende controle.
  • Gebrek aan eindverantwoordelijkheid: niemand hield het totaaloverzicht over de constructieve veiligheid.
  • Beperkt toezicht door de gemeente Nieuwegein, mede door capaciteitsproblemen bij Bouw- en Woningtoezicht.

De instorting benadrukt het belang van duidelijke verantwoordelijkheden en toezicht, iets waar de Wkb ook op inspeelt.

Bericht NOS

Relatie dossiervorming en aanbeveling

De OvV publiceerde op 17 juni 2025 een uitgebreid rapport met aanbevelingen. Belangrijke punten:

  • Directe oorzaak: zwakke verbindingen in de hellingbanen, onvoldoende berekend en gecontroleerd.
  • Achterliggende factoren: gebrek aan aandacht voor de hellingbanen in ontwerp en uitvoering, onduidelijke verantwoordelijkheden.
  • Bijkomende factoren: extra asfaltlaag, regenwater, roest, en zwaardere auto's.
  • Aanbevelingen: betere wettelijke kaders, duidelijke taakverdeling, verplichte coördinerend constructeur, en digitale gebouwdossiers.

Rapport

het zorgdragen voor een volledig gebouwdossier dat digitaal toegankelijk is voor
alle betrokken partijen, zowel tijdens de bouw als na oplevering gedurende de
levensduur van het bouwwerk;