De toelichting van SLC 4.1.14 noemt twee documenttypen:
We kunnen in p-dossiers dus wel relevante documenten selecteren waar het gaat om concrete incidenten, maar niet waar het gaat om potentiële incidenten, bijv. n.a.v. het behalen de asbestcertificaten.
Persoonsdossiers kunnen sowieso niet 40 jaar bewaard blijven, een generieke regeling voor medewerkers die met gevaarlijke stoffen in aanraking kunnen komen, is dus op basis van de Selectielijst niet mogelijk.
Hoe zorg je er dan voor dat wanneer een ex-medewerker na zijn dienstverband alsnog ziek wordt ten gevolge van contact met schadelijke stoffen tijdens zijn dienstverband, de gemeente relevante documenten uit het personeelsdossier van persoon in kwestie nog achter de hand heeft?
Wij zijn heel benieuwd hoe P&O of de OR bij andere gemeenten hiermee omgaan. Denk bijvoorbeeld aan Rotterdam waar veel toezichthouders in de haven en in Europoort werkzaam zijn, of in Oost-Brabant waar ook veel chemische bedrijven geconcentreerd zijn.
Yvonne Welings
Het blijft een moeilijk vraagstuk, zie ook:
Gevaarlijke stoffen, personeelsdossiers en de nieuwe gemeentelijke ...
Voorbeeld categorie risicoanalyse: personeelsdossiers - BREED - ove...
Personeelsdossiers en gevaarlijke stoffen - BREED - over de grenzen...
9 Apr
Kees-Jan Vermeulen
Er staat ook een uitleg in de handreiking selectielijst. Daarin staat dat je een pd-dossier 40 jaar kan bewaren als de functie impliceert dat er contact is geweest met gevaarlijke stoffen. Veiligheidsregio's hanteren daarom deze bewaartermijn voor alle brandweerpersoneel.
23 Apr