Een WOB verzoek kun je indienen zolang stukken niet zijn overgedragen naar een archiefdienst zoals een gemeentearchief of streekarchief, zover is het duidelijk.

Als een archiefblok, wat is overgedragen op 75 jaar vertrouwelijk wordt gezet, dus niet te raadplegen, wordt dit dan aan de openbaarheid onttrokken?

Zou je dan wel weer een WOB verzoek kunnen indienen omdat dat het dan weer niet openbaar is?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Bert Hendriksen

Weergaven: 361

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

De WOB en Archiefwet zijn complementair. Ze hebben ook een geheel andere werking, WOB geeft recht op informatie en Archiefwet recht op inzage. Al merk ik wel een tendens om de AVG te gebruiken voor een WOB verzoek.

Om dat niet-openbare document in te kunnen zien, kan je ontheffing aanvragen, vaak is de gemeentearchivaris bevoegd. Er is een VNG handreiking in de maak:

  • Uitwerking art. 15 Archiefwet 1995;
  • Uitleg rechtmatigheid en hoe-en-wat;
  • Model-besluitteksten en lijst voorbeelden;
  • Vgl. brochure ‘Open, tenzij’ Nationaal Archief;
  • Besluit met het opleggen van openbaarheidsbeperkingen is aan te merken als een besluit ingevolge artikel 1:3, eerste lid, Awb met rechtsmiddelenclausule;
  • Recente uitspraken: AbRS d.d. 8 maart 2017, zaaknummer 201602133/1/A3; AbRS d.d. 5 april 2017, zaaknummer 20601188/1/A3.

Wil je weten hoe ik ontheffingen regel, kijk dan eens op dezewebsite. Aanvragers kunnen het formulier downloaden.

Hoi Yvonne,

Bedankt voor je snelle reactie, ik ga zeker op deze website kijken

Yvonne Welings zei:

Nee, dat gaat niet. De WOB en Archiefwet zijn complementair. Ze hebben ook een geheel andere werking, WOB is recht op informatie en Archiefwet recht op inzage. Om dat document in te kunnen zien, kan je ontheffing aanvragen, vaak is de gemeentearchivaris bevoegd. Er is een VNG handreiking in de maak:

  • Uitwerking art. 15 Archiefwet 1995;
  • Uitleg rechtmatigheid en hoe-en-wat;
  • Model-besluitteksten en lijst voorbeelden;
  • Vgl. brochure ‘Open, tenzij’ Nationaal Archief;
  • Besluit met het opleggen van openbaarheidsbeperkingen is aan te merken als een besluit ingevolge artikel 1:3, eerste lid, Awb met rechtsmiddelenclausule;
  • Recente uitspraken: AbRS d.d. 8 maart 2017, zaaknummer 201602133/1/A3; AbRS d.d. 5 april 2017, zaaknummer 20601188/1/A3.

Wil je weten hoe ik ontheffingen regel, kijk dan eens op dezewebsite. Aanvragers kunnen het formulier downloaden.

Graag gedaan, je stelt erg leuke vragen!

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden