In een blog schrijft Martin Aslander dat kenniswerkers niet op de DIV kunnen rekenen voor hulp en ondersteuning in het werk:

"Al merk ik keer op keer dat bijna niemand aandacht heeft voor dit stukje, en helaas kunnen we op de meeste mensen die zich professioneel inzetten voor informatie in organisaties, de dienst DIV niet echt rekenen. Die zijn zo druk met grote systemen en regelgeving dat ze de bedoeling en werkbaarheid deels aan het vergeten zijn. En dat is jammer en niet nodig."

 https://world.hey.com/martijnaslander/obsidian-down-the-rabbit-hole...

Heeft hij een punt of niet?

Weergaven: 344

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Zou dat bij elke organisatie zo zijn? Ik kan altijd rekenen op ondersteuning van mijn collega's op dit vlak. De werkdruk is idd te groot, zeker bij het zoeken en vinden.  

Helaas geeft Martin niet aan in welk context hij niet op DIV kan rekenen. Als ik het artikel zo even doorlees dan heeft hij het geloof ik meer op zichzelf gericht en niet op de informatiehuishouding van de/een organisatie. Aangezien hij spreekt over een team DIV dus hij zal wel bij een organisatie werkzaamzijn.

PKM staat voor Persanal Knowledge Management. En tja dat is toch wel iets anders dan inrichting geven aan en onderhouden van de informatiehuishouding van bijvoorbeeld een gemeente of andere organisatie.

Ik zie dit niet als een veeg uit de pan. Dit valt mij net iets te ver buiten de scope van ons vakgebied. (of ik moet misschien met een weider blik naar ons vakgebied kijken?? )

een weidser blik kan helpen.

Het is ook niet of het een of het ander. 
Nu zijn er veel collega's die zich maar net staande kunnen houden in de digitale (opgelegde) werkomgeving. De knoppencursus wordt verzorgd. Is er ook aandacht voor het hoe, wat en waarom? Is er oog voor de manier waarop mensen het omgaan met informatie ervaren? 

Als iemand zijn/haar PKM onder de knie heeft, inclusief inzicht in het goed gebruik van digitale hulpmiddelen, zou hij/zij wel eens meer oog kunnen hebben voor het organisatiebreed kennismanagement c.q. het goed omgaan met informatie.

Daarom is bij de gemeente Tilburg de e-learning i-bewust ontwikkeld voor en door eigen medewerkers, met hierin verschillende onderdelen, privacy, basisregistraties, zaaksysteem en informatiebeveiliging. Hoor dat op rijksniveau dit soort initiatieven er ook zijn. Martin Aslander legt idd soms de vinger op de zere plek, bijvoorbeeld over de vraag of alt tab bekend is. Toch vraag ik me af of je zo kunt generaliseren? 

Ik lees zijn DIV-opmerking vooral in de volgende context: "Persoonlijk informatiekapitaal kunnen opslaan, en terugvinden en kunnen inzetten wordt één van de grootste opgaven én kansen van mensen en organisaties".

Alles leuk en aardig maar misschien wordt hier iets te makkelijk aan de de functie, positie en invloed(sfeer) van DIV voorbij gegaan (voor zover er nog dergelijke klassieke afdelingen bestaan). In hoeverre spreken we eigenlijk nog van documentaire informatie voorziening daar de bronnen steeds meer uit databases bestaan? Ok beetje flauw en off-topic.. ;-)

Maar hoe medewerkers van organisaties het werk zelf slim organiseren is nog wat anders dan wat vanuit bedrijfsvoering wordt verwacht/verplicht. Ik deel overigens zijn opvattingen over kennismanagement (PKM). Wij zijn dan ook de kenniswerkers pur sang!!

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden