Gebruikers van zaaksystemen die zelf zaken kunnen aanmaken vinden het vaak lastig o het juiste zaaktype te kiezen. De naam + toelichting in iNavigator zijn voor DIV-ers leesbaar maar voor een leek onduidelijk. Heeft iemand een goed leesbare toelichting voor het gebruik van zaaktypen.

Weergaven: 261

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Grappig. Ik vraag me af of het aan de naam + toelichting ligt of aan de andere manier van werken waar 'iemand' voor heeft gekozen. Die 'iemand' is te vaak niet degene die geacht wordt met het systeem te werken. 
De invoering van zaakgericht werken (of archiveren) heeft invloed op iedereen die met het (zaak)systeem moet gaan werken. Dat betekent dat deze mensen ook opgeleid moeten worden in de andere manier van werken. Is dit gebeurd? Is de manier van werken breed omarmd of (nog) niet?
Ook voor DIV-ers is het een andere manier van werken en lang niet altijd duidelijk, is mijn ervaring.

Het overgrote deel van de gebruikers werkt al enkele jaren zaakgericht. Toch is er nog steeds een deel van de gebruikers die moeite heeft om het juiste zaaktype te kiezen. De gebruikte taal in iNavigator is voor niet DIV-ers lastig. Voorbeeld zaaktype Voor kennisgeving aannemen: 'Dit werkproces betreft het voor kennisgeving aannemen van bescheiden. Dit werkproces dient gebruikt te worden voor die kennisgevingen die de organisatie ontvangt die slechts van beperkt of van tijdelijk belang zijn. Wanneer later blijkt dat de kennisgeving aanleiding vormt om nieuw beleid te gaan opstellen, dient voor een ander werkproces te worden gekozen zoals B0777 "Beleid opstelling".'

Voor een behandelaar is het onduidelijk waarom er gesproken wordt over werkproces. We hebben het toch over zaaktypen? Waarom betreft en niet 'is'? In de 2e zin staat 'dient'. Bij taaltrainingen leer je dat soort woorden te vermijden.

Als we een zaaksysteem aanschaffen is één van de criteria gebruikersvriendelijkheid. Onze interne klanten vragen om gebruiksvriendelijke toelichtingen op zaaktypen. We kunnen daar zelf mee aan de slag gaan, maar als iemand dat al op de plank heeft liggen hoeven wij het wiel niet opnieuw uit te vinden.   

werkproces is een ander woord voor zaaktype. 
Wat actueler taalgebruik: goed idee! Ik stel voor om dat voor te leggen bij de helpdesk.

Als problemen niet groter zijn dan dit, dan gaat het best goed komen, denk ik :-)

Antwoorden op discussie

RSS

© 2018   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden