Studiedag BRAIN

Afgelopen maandag 6 oktober woonde ik in Amsterdam de studiedag van BRAIN bij over de scanstraat en het e-depot van Amsterdam. Vreemd genoeg leken er weinig deelnemers te zijn, dat terwijl de onderwerpen zo aansprekend zijn.

Geheel digitaal

De gemeente Amsterdam heeft besloten om vanaf 2015 geheel digitaal te werken. De IT functie wordt gecentraliseerd en er zijn kaders opgesteld. Geheel digitaal werken wil niet zeggen dat het papier van de aardbodem is verdwenen, zo staan er alleen al 8 kilometer bouwvergunningen verspreid over de gehele stad.

Amsterdam heeft een keuze gemaakt over de wijze van digitalisering, de metamorfoze light versie. De informatie van het papieren origineel wordt overgezet op een andere drager door middel van hoogwaardige digitalisering: preservation imaging. Hans van Dormolen, 'vader' van dit concept en van origine fotograaf, vertelde ons meer over de achtergrond van de digitalisering. De keuze komt overeen met de eisen in de handreiking vervanging. Vuistregel is 300 dpi.

Maar.. vervolgens bleek er geen enkel bedrijf  in Nederland te zijn, zo werd verteld, die deze kwaliteit kan leveren tegen een redelijke prijs. Zo kwam het dat de keuze is gemaakt om een eigen scanstraat in te richten aan de Baarsjesweg. De stadsdelen leveren de analoge dossiers al voorgestorteerd aan bij de Baarsjeweg. Daar wordt gescand, per formaat en ook de kwaliteitscontroles zijn daar belegd. Meten is weten is het adagium,  bijvoorbeeld testkaarten zijn zeer belangrijk. Projectleider Anco Jansen gaf ter plekke een toelichting.

 

Vervanging en e-depot

Tot nu toe is er nog geen besluit genomen over vervanging, dat hangt niet samen met bovengenoemde werkzaamheden, maar meer met de ophef die is opstaan over de erfpachtdossiers. Er lijkt geen draagvlak te zijn om daadwerkelijk te vernietigen.

Sectiehoofd digitaal beheer Sander Ujzanovitch lichtte de pilot e-depot toe, waar de scans duurzaam worden bewaard en ter beschikking gesteld:

 

  • Er wordt een technische koppeling tot stand gebracht

  • Data blijft beschikbaar voor de applicatie

  • Metadata in het overbrengingsformaat

  • SLA afspraken vastgelegd

  • Beheer en eigenaarschap (meta)data

  • Data en Metadata worden in bewaardepot geplaatst

  • Overbrenging

  • Raadpleegbaar voor public (openbare info)

De resultaten zullen via Archief2020 worden gedeeld.

 

Misschien aardig om te vermelden dat deze week het Nationaal Archief een rapport heeft uitgebracht over het e-depot link.

 

 

Weergaven: 1139

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Met interesse gelezen. Wat mij vooral opvalt is de zinsnede dat er geen servicebureaus te vinden waren die Metamorfoze Light tegen een " redelijke" prijs konden uitvoeren. Nu weet ik vanuit mijn eigen verleden hoe de meeste servcicebureaus omgaan met hun kostprijsberekening en het gegeven dat de interpretatie " redelijke prijs" zo verschillend ligt voor een aanbestedende dienst en de serieuze servicebureaus in Nederland zou iedereen zorgen moeten baren. Want waarom zijn die servicebureaus dan niet te vinden.

Ik weet zeker vijf servicebureaus die minstens de Metamorfoze Light kwaliteit in productie zouden moeten kunnen leveren. Echter de vereiste kwaliteitsborging en het vaststaande gegeven dat er op dit niveau van te halen kwaliteit relatief veel herverwerking nodig blijkt, maakt het een veel arbeidsintensiever en dus kostbaarder proces dan wanneer niet noodzakelijkerwijs een van de Metamorfoze standaarden gehaald moet worden. Het zou boeiend zijn, en voor het veld eigenlijk essentieel wanneer de omgerekende kosten van het scancentrum op de Baarsjesweg voor dit soort verwerking algemeen bekend gemaakt zou worden.

Heel interessant om te lezen. Heb de dag echter nergens aangekondigd zien staan, misschien dat dat verklaart dat er weinig mensen waren?

Ik weet niet waarom er weinig animo was, hoewel ik geen organisator was, heb ik de dag wel aangekondigd via de groep archieftoezicht.De dag deed wat inhoud betreft niet onder voor Putten en daar was wel veel belangstelling voor.
Zie eerdere blogbijdrage
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/het-e-depot-in-putten?comme...

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden