Onteigeningswet staat boven Archiefwet: let op bij vervanging archiefbescheiden

collega's,

Bij mijn vorige werkgever (WS Peel en Maasvallei, per 1 september ben ik begonnen bij Gemeente Sittard-Geleen) kwam ik in gesprek met de grondverwervers in het kader van vervanging archiefbescheiden. Zij gaven aan dat Rijkswaterstaat bij een onteigeningsprocedure zowel de analoge als de digitale archiefstukken moet ontvangen(blz 27: Handreiking Administratieve onteigeningsprocedure). Bij navraag bij RWS was deze vraag niet eenvoudig te beantwoorden. Er is inmiddels een reactie :

N.a.v. de vraag [...] heb ik navraag gedaan bij onze juridische afdeling die verantwoordelijke is voor de Handreiking Administratieve Onteigeningsprocedure (16-01-2016). De instructie om het verzoek zowel op papier als elektronisch in te dienen heeft te maken met de eisen van de Onteigeningswet en de Raad van State. De Onteigeningswet is een bijzondere wet en een bijzondere wet gaat altijd boven een algemene wet, zoals de Archiefwet. Helaas is er geen andere weg dan de dubbele aanleverweg te bewandelen. De Omgevingswet die momenteel in voorbereiding is, zal naar verwachting in 2019 de oude Onteigeningswet gaan vervangen. Hopelijk is daarmee dan ons probleem van 2x aanleveren verholpen en is er alleen nog een digitale weg.

Wellicht bruikbaar voor jullie in het kader van vervanging of anderzijds.

groet,

Nadia

Weergaven: 591

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dank voor delen. Zo hier en daar zie je wel meer uitzonderingen.
Vanmiddag vernam ik bij de bijeenkomst over de nieuwe omgevingswet dat Rijkswaterstaat opdrachtgever voor het DSO ( digitaal stelsel omgevingswet). In de groep omgevingswet plaats ik af en toe nieuws over deze grote stelselverandering. Wat ik ook begreep is dat het begrip eenmalige opslag meervoudig gebruik nog niet omarmd is.
Bert, Op welke passage doel je in de genoemde handreiking ?

Het lijkt mij ook dat verplichte papieren aanlevering niet perse betekent dat de minuut ook op papier moet zijn. Ik ben het met Bert eens dat je het document prima digitaal kunt opstellen en vervolgens zowel in digitale vorm als in geprinte vorm kunt opsturen. Het digitale "origineel" bewaar je voor je eigen administratie.

Ik ben het met Bert en Marco eens. Leek mij ook de beste oplossing. Er wordt inderdaad niks van fysieke origineel gezegd. Er staat alleen dat je de stukken (fysiek en digitaal) in dezelfde mappenstructuur moet aanleveren. Werk je digitaal, dan lijkt dat me de beste oplossing. Dergelijke oplossing kreeg ik ook al van een archivaris te horen.

ik hoop niet dat ze de fysieke stukken nog gaan scannen daar ;-)

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden