Toen de coronacrisis uitbrak, werd vrijwel direct vastgesteld dat dit een hotspot zou moeten zijn en dat de informatie bewaard moet blijben.

Zie hierover onder andere de volgende info:

Corona als hotspot - BREED - over de grenzen van informatie (breedn...

Handleiding Hotspot Coronavirus (stadsarchiefdelft.nl)

Hotspot COVID-19: relevante informatie blijvend bewaren | Nationaal...

subsidie in Coronatijd HOTSPOT? - BREED - over de grenzen van infor...

Nu de wereld op 24 februari 2022 veranderde door de inval van de Russen in Oekraïne, is er weer een nieuwe hotspot.  

Vraag:

Welke informatie ga je bewaren met betrekking tot deze nieuwe hotspot en hoe stem je af met andere organisaties om niet dubbel te bewaren? 

Weergaven: 680

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hoi Yvonne,

Ik ben zoekende naar waarom dit een hotspot is. Ja, er is grote reuring in de pers en maatschappij. Maar er is tot op heden nog geen massale directe invloed op de Nederlandse samenleving dan wel cultuur. Bij de oorlog in Sirië zijn er ook heel veel vluchtelingen opgevangen maar toen was er, geloof ik, geen sprake van een hotspot.

Even ter informatie: ik ben mij aan het verdiepen in het thema hotspot en sta daarin nog redelijk aan het begin. Ik wil je dus absoluut niet tegenspreken. :) Maar zou graag meer willen weten wanneer iets wel of niet een hotspot is.

Gegroet Jan-Jaap

Criteria

  • Er is sprake van een gebeurtenis of reeks van gebeurtenissen binnen het verzorgingsgebied van de zorgdrager die veel maatschappelijke beroering veroorzaakt, van bijzondere betekenis is voor de bevolking en/of waarvoor veel aandacht bestaat in de media.
  • Er is sprake van een gebeurtenis of kwestie binnen het verzorgingsgebied van de zorgdrager die belangrijke principiële tegenstellingen tussen burgers aan het licht brengt en/of een debat dat over de kwestie veel emoties losmaakt.
  • Er is sprake van een gebeurtenis of kwestie die aanleiding is voor een intensief publiek debat over het functioneren van de zorgdrager.
  • Er is sprake van een politieke kwestie waardoor de positie van het decentrale openbaar bestuur ernstig is bedreigd of juist wordt onderstreept.

In het geval van OekraIne:

  • De inval in Oekraine is een schokkende gebeurtenis die voor veel maatschappelijke beroering heeft gezorgd.
  • De aandacht van de media voor de ramp en de nasleep ervan is groot.
  • Er is sprake van een impact op de samenleving en een intensieve interactie tussen de burgers en de overheid. (vluchtelingen, koopkracht, energie).
  • Het belang van blijvende bewaring is tweeledig: waarheidsvinding en herdenkingsfunctie en dient als informatiebron voor de organisaties zelf, om bijvoorbeeld processen te reconstrueren en om verantwoordelijk af te leggen. 

Ik sluit wat vastgestelde hotspots bij. 

2021-293%20Bijlage%20Hotspotmonitor%20Nieuwegein%20versie%201.0%20definitief%2029-06-2021.pdf

hotspotmonitorAmsterdam.pdf

HotspotmonitorUtrecht.pdf

Hoi Yvonne, heel hartelijk dank voor je reactie, als ook voor de bijlagen.

Bij het opzetten van een hotspotmonitor vind ik bijvoorbeeld het criteria of iets veel aandacht gekregen heeft in de media een bijzonder moeilijke. De media wil nog wel eens een mug een olifant maken. Betekend dat dan gelijk dat het een hotspot moet worden?

Als natuurliefhebber ben ik zeer geïnteresseerd in de terugkomst van de wolf in Nederland. Ik zou dat terug verwachten in de hotspotmonitor van de provincie Gelderland. Maar wat ik daar op internet over kan terugvinden (2 pagina's in de google-cache) staat de wolf niet als hotspot genoteerd.

Het maakt het onderwerp te gelijk interessant maar ook ingewikkeld door de te maken keuzes.

Gegroet Jan-Jaap

Schakel daarom meer deskundigen in om de monitor te bepalen. 

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden