Beste collega's,

Wat zijn de mogelijkheden voor opslag en ook daarbij de kaders om het informatiebeheer op een (hoger) plan te kunnen trekken m.b.v. het gebruik van Office 365?

Graag lees ik de reacties van eenieder terug

Weergaven: 283

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Degene die het meest ingevoerd lijkt te zijn in deze materie is volgens mij Eric Burger. Ik heb aan hem gevraagd te reageren. Op je andere vraag die je per mail stelde, heb ik geen antwoord.

Beste Olaf e.a.,

Het is me uit je vraagstelling nog niet helemaal duidelijk waar je precies op doelt bij 'de kaders om het informatiebeheer op een (hoger) plan te kunnen trekken' maar ik interpreteer je vraag maar gemakhalve als een verzoek om duidelijkheid over de mogelijkheden voor documentmanagement en recordsmanagement in Office 365.

Ik vermoed dat je werkzaam bent bij een waterschap? Dan zal je organisatie ook behoefte hebben aan compliance met Archiefwet, AVG en andere normen van toepassing op informatie bij de overheid.

Er zijn genoeg overheidsorganisaties waaronder gemeenten en waterschappen, die (sinds ca 2010-2012) met SharePoint ('on premises'- server gebaseerde versie) hun documenten maken en beheren. Inmiddels heeft een deel daarvan al de overgang naar de cloud gemaakt met Office 365 en SharePoint Online. En zijn heel veel overheidsorganisaties met vergelijkbare trajecten bezig op dit moment.

Ik heb sinds 2007-2008 bij verschillende inrichtingen daartoe geadviseerd en audits uitgevoerd, waarvan het laatste ook in samenspraak met archiefinspecteurs.

Ik denk dat het goed mogelijk is om in Office 365 compliant te werken en  - zoals je dat noemt - het informatiebeheer op een hoger plan te trekken - maar dat daarbij alles afhangt van de voorbereiding van het platform, alsmede de betrokkenheid van ervaren medewerkers en deskundigen bij de inrichting. Vaak blijft die voorbereiding helaas achterwege en wordt Office 365 gelanceerd als een eenvoudige vervanger van de Office suite, 'maar dan in de cloud'. Of men start een experiment maar weet niet van stoppen, zonder daadwerkelijk acht te slaan op vereisten voor veiligheid en compliance.

Ik schrijf regelmatig over recordsmanagement, veiligheid en de mogelijkheden en beperkingen van Office 365 op mijn blog op ericburger.nl.

Mocht je meer specifieke vragen hebben over de inrichting van Office 365 voor een Archiefwetplichtige organisatie, dan zal ik ze graag ook hier helpen beantwoorden. En hoop ik dat we ook van de ervaringen en kennis van anderen hier op het BREED platform kunnen profiteren.

Groet, Eric

Dank voor je reactie, Eric.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2019   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden