"Bij de brand in het gemeentehuis in Voerendaal zijn alle papieren dossiers verloren gegaan. Welke gevolgen dat heeft voor lopende zaken is nog niet bekend. De gemeente inventariseert op dit moment op welke onderwerpen die dossiers betrekking hadden. Het digitale archief is niet in gevaar geweest, omdat het elders is ondergebracht.

Vrijdagochtend heeft de brandweer de laatste bluswerkzaamheden afgerond. Bij de brand kwam ook asbest vrij. De gemeente stuurt vrijdag een brief naar de omwonenden, omdat onrust was ontstaan over het asbest. Dat is inmiddels allemaal opgeruimd. De brand in het gemeentehuis van Voerendaal is vrijwel zeker veroorzaakt door kortsluiting in een plafondlamp."

(via Crisisbeheersingnederland.nl; L1.nl)

Tags: Voerendaal, archief, brand, calamiteitenplan

Weergaven: 71

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

@Saskia, ik ben dan altijd benieuwd was er een calamiteitenplan. Als het er was heeft het niet gewerkt, maar er zijn voor anderen altijd lessons to be learnt.

Zijn de netwerkschijven en DMS ook niet meer te raadplegen ?

@Yvonne: inderdaad. Het digitale archief is blijkbaar veilig, maar wat valt daaronder? Ik ben verder niet bekend met (archivering bij) gemeente Voerendaal, kreeg dit bericht doorgestuurd.

Yvonne Welings zei:

@Saskia, ik ben dan altijd benieuwd was er een calamiteitenplan. Als het er was heeft het niet gewerkt, maar er zijn voor anderen altijd lessons to be learnt.

Kleine nuancering:

Op dit moment (10/12/10, 13:13 uur) is nog alleen zeker dat de 'dynamische' dossiers (bij ambtenaren op de afdelingen en bij DIV in de paternosterkast) verloren zijn gegaan. 

Alle 'statische' dossiers van voor 1982 bevinden zich in de archiefbewaarplaats van Rijckheyt in Heerlen.

De toestand van de 'semi-statische' dossiers is nog onduidelijk, omdat de (toegang tot de) archiefruimte nog altijd niet vrij is gegeven. Het is wel duidelijk dat er hoogstwaarschijnlijk water de archiefruimte in lekt (of gelekt is).

Zie ook Brand in het gemeentehuis

gelukkig niet alle. Al met al wel een omvangrijke schadepost! Ik ben benieuwd of de omvang van deze post in kaart gebarcht kan of gaat worden.
De collega's daar: Sterkte!
Een paar vrije dagen is misschien wel leuk, maar in dit geval toch niet.

@Yvonne De constatering dat het calamiteitenplan niet heeft gewerkt lijkt me een te voorbarige conclusie. Gisterochtend is om 7.00 uur de brand geconstateerd door poetsvrouwen, daarna is het hele pand afgebrand. Er was een calamiteitenplan beschikbaar. Dit heeft tot nu toe in zoverre goed gefunctioneerd dat hierdoor in ieder geval bij ons en de gemeentelijke archiefinspectie de (mobiele) telefoonnummers van verantwoordelijke medewerkers bekend zijn. Welk nut het calamiteitenplan hier verder kunnen hebben?

Zoals ik eerder schreef, is  de archiefruimte nog altijd niet vrij gegeven, waardoor nog niet duidelijk is hoe het met de daar aanwezige dossiers is. Maar, doordat er wel een calamiteitenplan is, zijn in ieder geval nu al allerlei maatregelen genomen om, zodra de archiefruimte betreden kan worden, de daar aanwezige dossiers in een zo goed mogelijke staat te houden en verplaatsen.

Voorlopig is het dus zeer zinvol dat Voerendaal een calamiteitenplan heeft opgesteld.

Wat het digitaal archief betreft: alle servers staan extern, dus mij lijkt dat alle data gewoon geraadpleegd kunnen worden.

Yvonne Welings zei:

Over een poosje, als alles weer een beetje draait, zou het interessant zijn om te kijken hoeveel digitale stukken er missen, omdat medewerkers ze toch liever op de c-schijf of op een stick opsloegen ipv via de geëigende kanalen te (laten) beheren.

Vanmiddag werd de archiefruimte vrij gegeven en kon Documentenwacht beginnen met het bergen van de dossiers. Op het oog hadden die alleen te lijden gehad van het bluswater dat tot bijna 2 meter gekomen is. Zie verder hier: De archiefruimte in Voerendaal

Het zou mooi zijn als de gemeente met ambtenaren werkt die schaduwarchivering als hobby hebben.
Deze uitspraak van jou te horen. Dat ben ik van jou toch niet gewend :-) Het is dan wel te hopen dat het digitaal archief betreft of papieren dossiers die de ambtenaren thuis onder hun hoofdkussen hebben liggen.

Hans van Rijn zei:
Het zou mooi zijn als de gemeente met ambtenaren werkt die schaduwarchivering als hobby hebben.

We zijn wat weken verder en in een overleg veiligheid waaraan ik deelneem kwam het onderwerp wat minimaal geregeld te hebben in het kader van calamiteiten aan de orde. Zo'n calamiteit als deze leent zich bij uitstek voor een 'lessons learned' stuk.

Weet iemand of er een evaluatie is / in de maak is van deze brand?

Uiteraard ben ik vooral benieuwd naar de niet voor de hand liggende zaken: Wat (anders dan een archiefruimte en backup van digitale data buiten het kantoorpand) te regelen om je informatiehuishouding (binnen realistische grenzen) veilig te stellen?

Mail friekehazendonk@novostar.nl / tweet frieke72 of post hier :-)

Dank

Er wordt aan een evaluatie gewerkt en die zal zeker ook wel ergens gepubliceerd worden. 

F. Hazendonk zei:

We zijn wat weken verder en in een overleg veiligheid waaraan ik deelneem kwam het onderwerp wat minimaal geregeld te hebben in het kader van calamiteiten aan de orde. Zo'n calamiteit als deze leent zich bij uitstek voor een 'lessons learned' stuk.

Weet iemand of er een evaluatie is / in de maak is van deze brand?

Uiteraard ben ik vooral benieuwd naar de niet voor de hand liggende zaken: Wat (anders dan een archiefruimte en backup van digitale data buiten het kantoorpand) te regelen om je informatiehuishouding (binnen realistische grenzen) veilig te stellen?

Mail friekehazendonk@novostar.nl / tweet frieke72 of post hier :-)

Dank

Hoop dat ik het signaal van het publiceren ergens oppik. Ik blijf in ieder geval jouw tweets volgen  ;-)

Antwoorden op discussie

RSS

© 2013   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden