Vervolg bewaartermijn clientendossiers uit eerdere jaren.

Volgens een jurist van de betreffende afdeling zijn afgesloten clientendossiers Participatiewet 20 jaar te bewaren ivm mogelijke terugvordering.  Dit is gebaseerd op art. 3.306 BW waarin gesteld dat niet meer dan 20 jaar mag zijn verstreken na het ontstaan van de vordering. Nu vraag ik me af of die 20 jaar voorheen ook al niet in het BW stond maar dat gemeenten zelf konden besluiten tot kortere termijn voor terugvordering.

Volgens mij is de termijn in de nieuwe Selectielijst op 10 jaar gesteld. Vroeger is een periode de Wet Boete en Maatregelen van kracht geweest, waarin ook de verplichte termijn van 20 jaar was opgenomen. Gemeenten konden daar dacht ik weer per besluit van afwijken. Die Wet jaren geleden ook weer ingetrokken. Maar voor zover ik weet is wel weer de verplichting voor gemeenten tot terugvordering ingevoerd. Maar wat is nu de bewaartermijn? Kan iemand definitieve duidelijkheid geven?

John

Weergaven: 2842

Berichten in deze discussie

Er is op basis van de risicoanalyse gekozen voor 10 jaar. Daarbij wordt uitgegaan dat de terugvordering is afgelopen. Er is dus geen wettelijke basis voor die 10 jaar.

Cliëntenrecht

Vanaf 1 juli 2020 geldt tevens de Wet Cliëntenrechten die de burger recht geeft op kosteloze inzage en afschrift van zijn dossier. Ook kan de burger gespecificeerde toestemming geven voor gegevensuitwisseling met bepaalde (categorieën van) hulpverleners.

De burger kan verzoeken kenbaar te maken wie wanneer bepaalde informatie beschikbaar heeft gemaakt en wie die informatie allemaal heeft kunnen inzien. Dit vereist ook een strikte boekhouding rond het hele privacy-dossier. Niet alleen intern, maar ook over de keten heen, waar een organisatie verantwoordelijkheid – en belangrijker – aansprakelijkheid heeft, dient de datastroom transparant te zijn geadministreerd en worden beheerd.

https://dutchitchannel.nl/587119/privacy-boekhouding.html

Was bij nog niet bekend, bij jullie ?

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden